REG

Sensys Gatso emitterar framgångsrikt seniora icke säkerställda obligationer om 30 miljoner euro för att accelerera tillväxt

Sensys Gatso Group AB (publ), ("Bolaget") har framgångsrikt rest 30 miljoner EUR genom att emittera icke säkerställda obligationer med en löptid om fyra år och rörlig ränta om Euribor 3 månader + 4,75% per år under ett ramverk om 60 miljoner EUR ("Obligationerna" eller "Obligationsemissionen"). Nettolikviden från emissionen kommer delvis att användas för refinansiering av befintlig skuld och primärt allmänna företagsändamål inklusive investeringar i rörelsekapital och i befintliga tillgångar för att accelerera vidare tillväxt av Bolaget. Bolaget avser att ansöka om upptagande till handel av Obligationerna på Nasdaq Stockholm.

Obligationsemissionen togs emot väl av både nordiska och europeiska institutionella investerare och emissionen blev övertecknad.

"Vår mission är att göra trafiken säkrare. Vid slutet av 2025 är vår ambition att nettoomsättningen ska överstiga 1 miljard SEK, med mer än 600 miljoner SEK från TRaaS, samtidigt som vi ökar vår EBITDA-marginal till över 15%. Med en stark orderbok och en orderstock på 1,14 miljarder SEK från stora kontrakt i Sverige och Nederländerna, är vi väl positionerade för tillväxt. Vår TRaaS-verksamhet fortsätter att växa, särskilt i USA, där 75% av vår orderingång på 736 miljoner SEK under första halvåret kom ifrån. Denna obligationsemission kommer att finansiera vår tillväxtplan, stödja investeringar i rörelsekapital och anläggningstillgångar för att påskynda vår expansion, säger Ivo Mönnink, VD på Sensys Gatso.

Carnegie Investmentbank har agerat ensam finansiell rådgivare och s.k. bookrunner i samband med Obligationsemissionen och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB och Kanter Advokatbyrå har agerat legala rådgivare.

Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 6 september, 2024 kl. 14.25.

För mer information kontakta:
Ivo Mönnink, VD
Sensys Gatso Group AB
E-post: [email protected]

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.sensysgatso.com

Om Sensys Gatso Group

Sensys utvecklar, producerar och marknadsför system för trafiksäkerhet och trafikinformatik, däribland system för hastighets- och rödljusövervakning.

Industrivaror och -tjänster

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn SGG ISIN-kod SE0020356244