Delårsrapport januari - september 2023

Väsentliga händelser under kvartalet

• SECITS inleder samarbete med Svenska Bostäder för IoT-baserad dataanalys
  • SECITS HOLDING AB presenterar rapport för andra kvartalet
  • Internationellt flyg- och rymdindustribolag utökar säkerhetsuppdraget till SECITS

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Styrelsen i SECITS Holding AB beslutar om en fullt säkerställd företrädesemission av aktier om cirka 34,9 MSEK samt förlängning och kvittning av befintliga lån

Nyckeltal

KSEK Kvartal Kvartal Ackumulerat Ackumulerat Helår
  1 juli 2023 - 30 sep 2023 1 juli 2022 -
 30 sep 2022
1 jan 2023 -   30 sep 2023 1 jan 2022 -   30 sep 2022 1 jan 2022-   31 dec 2022

Resultat per genomsnittligt antal aktier -0,12 -0,41 -0,34 -0,84 -1,43
EBIT marginal/rörelsemarginal neg neg neg neg neg
Genomsnittligt antal aktier, tusen 69 598 25 491 68 120 26 728 25 358
Antal registrerade aktier, tusen 69 692 25 491 69 692 25 491 25 491
Soliditet %   14,7% 37,7% 14,7% 37,7% 24,5%

VD HAR ORDET

Hösten har inletts bra och vi är väldigt nöjda med att både B2B och B2C har ett högt tryck i försäljningen och att antalet uppkopplade kunder i Larmcentralen ökar kontinuerligt. Som vi tidigare har informerat om har Secits under andra kvartalet reformerat verksamheten inom B2C genom nya incitamentsavtal för säljarna, fokusering av försäljningen till storstadsområdena, ny prissättning av produkterna och ny paketering. Hela omdaningen har inneburit att försäljning och intäkter i absoluta tal har minskat under tredje kvartalet men med en ökad lönsamhet. Nyrekrytering och utbildning av cirka 10 nya säljare på B2C har under kvartalet varit lyckosam och vi ser redan att försäljningen har gått in i en mer positiv trend efter tredje kvartalets utgång.

Inom B2B har kundernas beslutsprocesser under första halvåret tagit något längre tid än beräknat, detta gäller inte minst inom finanssektorn. Med bakgrund av detta är det glädjande att vår bearbetning under kvartalet har givit effekt med en stark orderingång. Dessa leveranser kommer att inledas under sista kvartalet. Vi har även här rekryterat nya säljare som kommit i gång väldigt bra under kvartalet. Vi ser därför en positiv trend i försäljningen inom B2B. Det är många gånger vi offererar ett jobb där lösningen är kundanpassad till ett rimligt pris tack vare att våra tekniker hittar kreativa lösningar som gör att kunden blir nöjd.

Styrelsen för Secits beslutade den 10 oktober att genomföra en emission av aktier, med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare, om cirka 34,9 MSEK före transaktionskostnader. Styrelsens beslut är föremål för godkännande på extra bolagsstämma som planeras att hållas den 13 november 2023. Företrädesemissionen är även villkorad av att en extra bolagsstämman godkänner de förlängningar av aktieägarlån samt de villkorsförändringar avseende konvertibler som ingår som en del i emissionen. Företrädesemissionen är skriftligt säkerställd till 100 procent genom avtal om tecknings- och garantiåtaganden. Syftet med Företrädesemissionen är att säkra att Bolaget har tillräckligt med kapital för den fortsatta tillväxten, förbättra kapitalstrukturen och minska skuldsättningen. Efter företrädesemissionen bedömer Bolaget att ytterligare externt kapital inte kommer behövas för att SECITS ska uppnå positivt kassaflöde. Enligt Bolaget väntas detta vara uppnått redan under det fjärde kvartalet 2023.

Utöver att bli kassaflödespositiva vill bolaget skapa aktieägarvärde genom att undersöka möjligheten för strategiska samarbeten och strukturaffärer. Den här processen fortlöper och är oavhängig ovan nämnda emission och kommer att genomföras om rätt förutsättningar finns. Det viktiga är att rätt förutsättningar för en affär finns och att Bolagets potential kan exploateras vidare genom en eventuell affär.

VD Paul Trygger

Arne Nyvelius, CFO

E-post: [email protected]

Om SECITS-koncernen
Secits och Säkra utgör spjutspetsföretag inom säkerhets och trygghet, däribland kamera-, larm-, passagesystem, lås och andra former för sensorövervakning. Med ett paketerat och skalbart erbjudande av tjänster som levereras i abonnemangsform satsar koncernen på att hjälpa sina kunder skydda deras verksamhet och tillgångar.

Informationen i denna rapport är sådan som SECITS Holding AB, 559033-1988, är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 november 2023 klockan 08:00 CET. Aktien är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Om SECITS

Secits är ett modernt säkerhetsföretag som bidrar till att skapa trygga miljöer för kunder inom bank, retail och offentlig sektor. Lösningarna skräddarsyr vi med hjälp av smarta uppkopplade kameror, varularm, högtalare och stabil övervakad drift.

www.secits.se
Teknik

Få löpande information från SECITS via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn SECI ISIN-kod SE0009664436 Certified Adviser Carnegie Investment Bank

Arne Nyvelius CFO [email protected]