Delårsrapport januari - mars 2024

• Intäkterna uppgick till 30 671 (39 286) kSEK
  • EBITDA uppgick till -1 244 (1 468) kSEK
  • Resultat per aktie var -0,02 (-0,09) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -3 820 (2 667) kSEK

Väsentliga händelser under kvartalet

• Publicering av Bokslutskommuniké januari - december 2023
  • SECITS välkomnar Balder som ny kund i Larmcentralen

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång

Nyckeltal

KSEK Kvartal Kvartal Helår
  1 jan 2024 - 31 mar 2024 1 jan 2023 -
 31 mar 2023
1 jan 2023-   31 dec 2023

Resultat per genomsnittligt antal aktier -0,02 -0,09 -0,55
EBIT marginal/rörelsemarginal neg neg neg
Genomsnittligt antal aktier, tusen 426 440 66 640 68 512
Antal registrerade aktier, tusen 434 368 69 563 69 692
Soliditet %   21,1% 25,6% 23,2%

VD HAR ORDET

B2B löper på enligt plan och majoriteten av installatörerna är fullbelagda med installationer. Orderingången följer budget. Dock ser vi en viss fördröjning på grund av att nya affärsområden berörs. Larmcentralen ökar kontinuerligt kundstocken och beläggningsgraden följer med per automatik. Vi arbetar hårt med våra partners till larmcentralen och nya partneravtal sluts kontinuerligt och vi ser en stadigt ökande intäktsbas.

Nedsläckningen av det gamla GSM-nätet påverkar även Secits. Enligt beslut kommer 2G- och 3G-näten att släckas ned, senast i slutet av 2025. De största teleoperatörerna i Sverige har redan påbörjat nedsläckningen av 3G-nätet, precis som i övriga världen. 2G-nätet används numera främst för att styra elektronik på distans. Det handlar om exempelvis porttelefoner, larmsystem, hisstelefoner, videoövervakning samt elmätare och sensorer. Det här innebär att även Secits behöver accelerera uppgraderingen till 5G av våra egna privatkunder. För att påskynda bytet för våra kunder tillsatte vi ett projekt i början av mars som enbart arbetar med detta. Uppstarten har gått bra och Bolaget har tilltro till att uppgraderingarna kommer att hinna göras innan nedsläckningen är färdig.

Uppgraderingsprojektet har krävt mycket fokus och initialt allokerades för många resurser till projektet. Detta gav upphov till en negativ effekt på produktmixen under de första 6 veckorna från och med projektets uppstart. Detta syns tydligt i siffrorna då både intäkter och marginal sjönk under en period av 6 veckor under kvartalet tills att korrigeringen var gjord. Efter justeringen, och efter periodens utgång, kan vi se att marginalerna ligger rätt igen och att försäljningen har ökat.

Ser vi till kostnadsbilden har kostnaderna reducerats med ca 2 MSEK per månad jämfört med samma period förra året, så vi ser att vi står på en god kostnadsbas för att nå positiva resultat nu när försäljningen ökar.

VD Paul Trygger

Kvartalsrapporten återfinns även på Secits Hemsida. https://investor.secits.se/finansiella-rapporter/

Arne Nyvelius, CFO

E-post: [email protected]

Om SECITS-koncernen
Secits, Säkra och Westra utgör spjutspetsföretag inom säkerhets och trygghet, däribland kamera-, larm-, passagesystem, lås och andra former för sensorövervakning. Med ett paketerat och skalbart erbjudande av tjänster som levereras i abonnemangsform och där en egen larmcentral kan integreras, satsar koncernen på att hjälpa sina kunder skydda deras verksamhet och tillgångar.

Informationen i denna rapport är sådan som SECITS Holding AB, 559033-1988, är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 maj 2024 klockan 08:00 CET. Aktien är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Bolagets Carnegie Investment Bank AB (publ).

Om SECITS

Secits är ett modernt säkerhetsföretag som bidrar till att skapa trygga miljöer för kunder inom bank, retail och offentlig sektor. Lösningarna skräddarsyr vi med hjälp av smarta uppkopplade kameror, varularm, högtalare och stabil övervakad drift.

www.secits.se
Teknik

Få löpande information från SECITS via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn SECI ISIN-kod SE0009664436 Certified Adviser Carnegie Investment Bank

Arne Nyvelius CFO [email protected]