Precio Fishbone lämnar Bokslutskommuniké 2023

Avyttringen av drygt 80 procent av Omniaverksamheten innebär att vi skapat förutsättningar för att både den och den kvarvarande verksamheten kan utvecklas på bästa sätt. Omniaverksamheten får ett tillskott av kapital och kunnande för att accelerera en internationell expansion. Överskotten från övrig verksamhet som tidigare använts för att finansiera Omnia, har vi nu tillgängliga för att marknadsföra och utveckla dessa delar på ett helt nytt sätt. Givetvis med delar av köpeskillingen som en boost.

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ

Januari - december 2023

I december 2023 avyttrades 80,1 % av Omniaverksamheten. Avkonsolidering har skett per 30 november i de siffror som presenteras i denna rapport. Kvarvarande verksamhet är definierad efter att de legala enheter som avyttrats avkonsoliderats. Då en del av Omniaverksamheten bedrivits i moderbolaget finns den delen med i siffrorna för kvarvarande verksamhet. Siffrorna för kvarvarande verksamhet är alltså inte pro forma siffror exklusive avyttrad verksamhet. I rapporten finns kommentarer för att öka förståelsen.

Kvartalet oktober - december 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 55,8 mkr (61,5).
  • Rörelseresultatet (EBITA) blev 7,7 mkr (3,6).
  • Rörelsemarginalen (EBITA) blev 13,7% (5,8%).
  • Resultat efter skatt före försäljning dotterföretag 6,5 mkr (1,8).
  • Resultat efter skatt efter försäljning dotterföretag 172,4 mkr (4,6)
  • Vinst per aktie efter skatt blev 18,78 kr (0,48).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 24,9 mkr (8,4) vilket motsvarar 2,72 kr per aktie (0,91).

Helåret januari - december 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 213,5 mkr (213,0).
  • Rörelseresultatet (EBITA) blev 13,7 mkr (9,5).
  • Rörelsemarginalen (EBITA) blev 6,4 % (4,5 %).
  • Resultat efter skatt före försäljning dotterföretag blev 9,6 mkr (5,8).
  • Resultat efter skatt efter försäljning dotterföretag blev 183,8 mkr (15,9)
  • Vinst per aktie efter skatt blev 20,03 kr (1,67).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 44,4 mkr (29,2) vilket motsvarar 4,83 kr per aktie (3,18).
  • Styrelsen avser att föreslå årsstämman att för räkenskapsåret 2023 besluta om en ordinarie utdelning på 1,30 (1,30) kronor per aktie.
  • Därutöver avser styrelsen föreslå årsstämman att för räkenskapsåret 2023 besluta om en extra utdelning på 8,70 (0,00) kronor per aktie

Denna information är sådan information som Precio Fishbone AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, MAR. Informationen lämnades, genom verkställande direktörens försorg, för offentliggörande den 22 februari 2024 klockan 08:00. Carnegie Investment Bank AB, Regeringsgatan 56, 111 56 Stockholm,, är bolagets Certified Adviser enligt Nasdaq First North Premier Growth Market Stockholms regelverk. Carnegie Investment Bank AB är även likviditetsgarant för bolagets B-aktie. Bolagets årsredovisning för 2022 samt tidigare offentliggjorda årsredovisningar och delårsrapporter finns för nedladdning på bolagets webbplats www.preciofishbone.se eller kan rekvireras från bolaget under adress, Stortorget 8, 702 11 Örebro.

Christer Johansson, VD, 073 - 078 80 40

Precio Fishbone är ett konsult- och mjukvaruutvecklingsföretag med verksamhet i Borlänge, Göteborg, Örebro, Eskilstuna, Stockholm, Västerås och Ho Chi Minh City i Vietnam. Företaget har också representationskontor i London. Totalt är cirka 170 personer anställda i koncernen.

Precio Fishbone utvecklar och tillhandahåller såväl egna mjukvaru-produkter som paketerade och skräddarsydda IT-lösningar där förståelse för kundens verksamhet är en lika viktig utgångspunkt som teknik. Precio Fishbone är Microsoft Solutions Partner inom fyra områden.

Carnegie Investment Bank AB är bolagets Certified Adviser enligt Nasdaq First North Premier Growth Market Stockholms regelverk. Carnegie Investment Bank AB är även likviditetsgarant för bolagets B-aktie.

www.preciofishbone.se

Om Precio Fishbone

Precio Fishbone är ett konsult- och systemutvecklingsföretag.

www.preciofishbone.se
Teknik

Få löpande information från Precio Fishbone via e-post.

Marknad Nasdaq First North Premier Growth Market Kortnamn PRCO-B ISIN-kod SE0000141137 Certified Adviser Carnegie Investment Bank