Plexian ger viktig uppdatering angående pågående finansiell tvist med finsk betalkortsleverantör

Plexian tillkännager idag en väsentlig uppdatering rörande företagets pågående finansiella och juridiska utmaningar. Denna uppdatering följer på en serie komplexa händelser som uppstått till följd av beslut tagna under tidigare VD:n Staffan Mattsons ledning.

I maj 2023 nekade bolagets årsstämma ansvarsfrihet för den föregående VD:n Staffan Mattson för verksamhetsåret 2022 på grund av kontroversiella resultat kopplade till flera strategiska beslut, särskilt ett avtal om kortutgivning med en finsk leverantör. Detta avtal har haft en betydande negativ ekonomisk påverkan på Plexian, med kostnader på 14 miljoner SEK hittills. Dessutom kräver den finska leverantören ytterligare 6 miljoner SEK genom en pågående skiljedomsprocess i Finland. Avtalet utgör en betydande del av Plexians nuvarande finansiella utmaningar.

Som svar på dessa händelser har Plexian lämnat in en motstämning på cirka 4 miljoner SEK, vilket motsvarar felaktiga betalningar till den finska leverantören efter att avtalet sagts upp, och som ännu inte har återbetalats till Plexian.

Under den senaste utredningen har det framkommit flera fundamentala brister i avtalet som tidigare VD:n Staffan Mattson tecknade. Om dessa brister bekräftas skulle avtalet kunna ogiltigförklaras i sin helhet. Bland annat har det konstaterats att prissättningen i avtalet är 650% högre vid full drift än vad andra kunder hos den finska leverantören betalar, och jämfört med andra liknande tjänster är prissättningen långt ifrån konkurrenskraftig. Synnerligen noterbar avvikelse från branchstandarden är att avtalet innebar löpande fasta kostnader för Plexian före tjänsten levererats. Samma avtal hade kostat ca 500,000 SEK från konkurrerande leverantörer baserat på projektets faktiska status. Med det i åtanke så kan argumentet göras att prissättningen kan vara så mycket som 2700% högre än vad marknadens standardprissättning ger vid handen.

Det är värt att notera att vid tidpunkten för avtalets ingående genomgick den finska leverantören en kapitalanskaffningsprocess. Ett fördelaktigt avtal kan ha varit av intresse för att bibehålla bolagsvärdet gentemot potentiella investerare. Plexian har således blivit den uppenbara förloraren i denna affär, tvingad att betala 14 miljoner SEK i avgifter hittills och krävd på ytterligare 6 miljoner SEK.

Det finns även misstankar om oegentligheter vid ingåendet av avtalet av den före detta VD:n Staffan Mattson. Varken styrelsen eller stora ägare involverades i avtalsprocessen, vilken drevs av den före detta VD:n Staffan Mattson. Endast en referensoffert inhämtades, från den dyraste aktören på marknaden, som vanligtvis bara levererar till internationella storbanker.

Plexians nuvarande ledning anser att dessa omständigheter tyder på möjliga oegentligheter i relationen med den finska leverantören och förbereder därför en anmälan till relevanta rättsliga myndigheter samt till de finska respektive brittiska myndigheter som utfärdar licenser för den finska leverantörens verksamhet.

Plexian är fast beslutet att hantera denna fråga med transparens och integritet och kommer fortsätta att informera marknaden under processen att lösa denna utmanande situation.

För mer information:
Johan Möllerström, VD Plexian
T: +46 (0) 768 86 81 78
E: [email protected]

Om Plexian:

Plexian grundades 2017 i Malmö och verkar inom segmentet försäljningsdrivande lojalitetslösningar med kunden i fokus. Genom den egenutvecklade plattformen EDGE skapas unika datadrivna erbjudanden baserat på bland annat tidigare transaktioner och köpmönster. Två av funktionerna i EDGE är den digitala valutan PlexChain och verktyget EDGE Publish. Sedan 2021 är Plexian börsnoterat på Nasdaq First North. För mer information, se www.plexian.se. Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB.

Om Plexian

Få löpande information från Plexian via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn PLEX ISIN-kod SE0015659941 Certified Adviser Eminova Fondkomission

Johan Möllerström CEO [email protected]