Dicot Pharma ger en operationell uppdatering

Uppsala, 17 september 2024. Det goda utfallet i Dicot Pharmas nyemission gör att en operationell uppdatering av verksamhetsplanen idag kan presenteras. Bolaget avser ha fortsatt fokus på sin potensläkemedelsutveckling där snart en fas 2a-studie startar. Utöver det rymmer planen bland annat tidigareläggande av FoU-aktiviteter, listning på Nasdaq First North och start av prekliniska studier av nya indikationer inom metabola sjukdomar.

Dicot Pharmas företrädesemission i augusti blev övertecknad och en övertilldelningsoption nyttjades vilket sammantaget innebär cirka 135 miljoner kronor före kostnader till verksamheten. Läkemedelsbolaget har därmed en stark finansiell position.

Som bolaget meddelade i juni visar resultat från djurstudier inom ramen för LIB-01s forskningsprogram att substansen oväntat tycks kunna ha en effekt på flertalet tillstånd och sjukdomar som gemensamt kännetecknas av störningar i kroppens ämnesomsättning. Det inkluderar sjukdomstillstånd som övervikt, diabetes och högt blodtryck.

Baserat på dessa lovande resultat och det goda utfallet i emissionen har Dicot Pharmas styrelse och ledning genomfört en strategisk översyn som nu ligger till grund för verksamhetsplanen och där huvudspåret framöver alltjämt är den kliniska utvecklingen av potensläkemedelskandidaten LIB-01.

Operationell uppdatering:

• En fas 2a-studie ska starta under fjärde kvartalet. Bolaget ligger i fas med denna sedan tidigare kommunicerade tidplan gällande alla förberedelser, och ansökan om att starta studien gjordes i juli 2024. Studien, som kommer vara placebokontrollerad och omfatta cirka 140 patienter, syftar till att med statistisk signifikans påvisa att LIB-01 förbättrar erektionsförmågan hos patienter med erektionssvikt.
  • Bolaget tidigarelägger vissa FoU-aktiviteter kopplade till kommande utvecklingsfaser såsom tablettutveckling, uppskalning av tillverkningsprocessen samt förberedelser för att öppna en så kallad Investigational New Drug Application (IND) i USA, något som krävs för att genomföra kliniska studier i USA. Bolaget kommer även göra andra viktiga förberedelser som krävs inför klinisk fas 2b.
  • Utöver utvecklingen av potensläkemedelskandidaten LIB-01 möjliggör den finansiella situationen att ett prekliniskt utvecklingsprogram inom metabola sjukdomar kan initieras. En gedigen marknadsanalys som genomförts av extern part på uppdrag av Dicot Pharma har matchats mot de egna tillgängliga resultaten inom metabola sjukdomar, vilket sammantaget starkt motiverar vidare forskning för ett antal prioriterade indikationer.
  • Under kvartal fyra avser bolaget ansöka om listning på Nasdaq First North Growth Market då det bedöms gynna Dicot Pharmas fortsatta utveckling, internationalisering och konkurrenskraft. Det möjliggör för en breddad och mer internationell ägarbas och det förväntas skapa ett större intresse för aktien från intressenter och analytiker.
  • I linje med affärsstrategin för LIB-01, dvs att ingå partnerskap med större läkemedelsbolag för att finansiera och vidareutveckla preparatet till världsmarknaden, innebär det goda utfallet i emissionen att Dicot Pharma är i ett gynnsamt läge. Arbetet att sondera med potentiella partners kommer nu intensifieras parallellt med fas 2a-studien och bedrivas av styrelse och ledning med stor omsorg för att maximera aktieägarvärdet.

"Vi befinner oss i ett gynnsamt läge, såväl finansiellt som studieresultatmässigt. Styrelse och ledning har höga ambitioner med Dicot Pharma där ett innovativt mindset, stark framdrift och aktieägarvärde är ledstjärnor. Att utveckla nästa generation potensläkemedel är fortsatt vår kärnverksamhet, och tack vare emissionsutfallet har vi nu kapacitet att bredda oss och utforska nya indikationer. Det ser vi mycket fram emot", kommentarer vd Elin Trampe.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Trampe, vd
Telefon: +46 72 502 10 10

Om Dicot Pharma AB

Dicot Pharma utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot Pharma är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 6 500 aktieägare. För mer information se www.dicotpharma.com.

Om Dicot Pharma

Dicot utvecklar ett modernt potensläkemedel som ska behandla erektionssvikt och för tidig utlösning bättre än befintliga preparat.

www.dicot.se

Marknad Spotlight Stock Market Kortnamn DICOT ISIN-kod SE0011178458