REG

Kommuniké från Cibus Nordic Real Estate AB (publ):s årsstämma den 15 april 2024

Cibus Nordic Real Estate AB (publ) höll under måndagen den 15 april 2024 sin årsstämma.

Nedan huvudsakliga beslut fattades. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till den fullständiga kallelsen till stämman och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets hemsida.

Fastställande av balans- och resultaträkningar

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

Stämman beslutade om disposition av årets resultat enligt den fastställda balansräkningen i enlighet med styrelsens förslag. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag avseende avstämningsdagarna för vinstutdelning. Således beslutades det om vinstutdelning och avstämningsdagar enligt följande:

Stämman beslutade om en utdelning för verksamhetsåret 2023 om 0,90 EUR per aktie. Det beslutades att utbetalning av utdelningen ska ske månadsvis under året med tolv delbetalningar. Den första delbetalningen beslutades vara 0,07 EUR per aktie, den andra 0,07 EUR per aktie, den tredje 0,08 EUR per aktie, den fjärde 0,07 EUR per aktie, den femte 0,07 EUR per aktie, den sjätte 0,08 EUR per aktie, den sjunde 0,07 EUR per aktie, den åttonde 0,08 EUR per aktie, den nionde 0,08 EUR per aktie, den tionde 0,07 EUR per aktie, den elfte 0,08 EUR per aktie och 0,08 EUR per aktie vid den tolfte delbetalningen.

Stämman beslutade att avstämningsdagar för betalning av utdelning ska vara den 17 april 2024, 28 maj 2024, 1 juli 2024, 26 juli 2024, 27 augusti 2024, 1 oktober 2024, 28 oktober 2024, 26 november 2024, 2 januari 2025, 28 januari 2025, 25 februari 2025 och 1 april 2025. Förväntade utbetalningsdagar blir därmed den 24 april 2024, 4 juni 2024, 8 juli 2024, 2 augusti 2024, 3 september 2024, 8 oktober 2024, 4 november 2024, 3 december 2024, 10 januari 2025, 4 februari 2025, 4 mars 2025 och 8 april 2025.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsåret 2023.

Styrelse, revisorer och arvode

Stämman omvalde, i enlighet med valberedningens förslag, styrelseledamöterna Stefan Gattberg, Patrick Gylling, Elisabeth Norman, Victoria Skoglund och Nils Styf. Stämman omvalde Patrick Gylling till styrelsens ordförande.

Stämman valde, i enlighet med valberednings justerade förslag, det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor.

Stämman beslutade, i enlighet med valberednings förslag, att styrelsearvoden ska utgå med 189 000 EUR, fördelat med 63 000 EUR till styrelsens ordförande och 31 500 EUR per ledamot. Inget arvode ska utgå för utskottsarbete.

Stämman beslutade, i enlighet med valberednings förslag, att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om valberedningsinstruktion

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta en ny instruktion för valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att fastställa den av styrelsen framtagna ersättningsrapporten.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndiganden

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att bemyndiga styrelsen vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, fatta beslut om att förvärva högst så många egna aktier att bolaget vid var tid efter förvärv innehar sammanlagt högst tio procent av samtliga aktier i bolaget. Stämman beslutade vidare om att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, fatta beslut om att överlåta egna aktier. Överlåtelse av aktier får ske med högst det totala antalet egna aktier som bolaget vid var tid innehar.

Teckningsoptionsprogram

Stämman beslutade att anta ett långsiktigt incitamentsprogram riktat till medarbetare i bolaget. Incitamentsprogrammet baserar sig på teckningsoptioner och följer samma struktur som bolagets tidigare incitamentsprogram. Vidare beslutade årsstämman, för att möjliggöra sina förpliktelser under teckningsoptionsprogrammet, om emission av teckningsoptioner samt om överlåtelse av teckningsoptioner. Vid full teckning och fullt utnyttjande av de föreslagna teckningsoptionerna kan 470 000 nya aktier ges ut, motsvarande en ökning av bolagets aktiekapital med 4 700 euro.

Christian Fredrixon, VD
[email protected] +46 (0)8 12 439 100

Pia-Lena Olofsson, CFO
[email protected] +46 (0)8 12 439 100

Om Cibus Nordic Real Estate

Cibus är ett fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. Företagets affärsidé är att förvärva, utveckla och förvalta fastigheter av hög kvalitet i Norden med dagligvaruhandelskedjor som ankarhyresgäster. Företaget äger för närvarande drygt 450 fastigheter i Norden. De viktigaste hyresgästerna är Kesko, Tokmanni, Coop, Lidl och S-gruppen.

Om Cibus

Cibus affärsidé är att förvärva, förädla och utveckla högkvalitativa fastigheter i Norden med välrenommerade livsmedelsbutiker och dagligvarukedjor som ankarhyresgäster för att kunna ge en stabil, konjunkturoberoende och ökande utdelning till våra aktieägare.

www.cibusnordic.com
Fastigheter

Få löpande information från Cibus via e-post.

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn CIBUS ISIN-kod SE0010832204