Transfer Group har ingått ett Letter of Intent (LOI) avseende försäljning av dotterbolaget Commuter Security Group

Transfer Group AB (publ) ("Transfer") har ingått ett Letter of Intent (LOI) med BG Holding AB ("Bevakningsgruppen" eller "Köparen") om att överlåta hela sitt aktieinnehav i Commuter Security Group AB ("CSG"). Transaktionen sker till en total köpeskilling om 69 MSEK. Köpeskillingen kommer att amorteras över 36 månader med start augusti 2024. Transfer kommer att amortera av sin skuld till CSG under samma tidsperiod, därav uppstår ingen likvideffekt för Transfer. Vidare innebär transaktionen att Köparen övertar skatteanstånd i CSG på 55,5 MSEK. Parallellt kommer Bevakningsgruppen att ha en fordran på Transfer på 10 MSEK. Denna fordran ska återbetalas kvartalsvis under 36 månader med start den 1 april 2024 och med en räntesats på 4 procent. I det fall att transaktionen slutförs kommer det att resultera i en stärkt ekonomisk position för Transfer genom en minskning av skuldsättningen, vilket är i linje med företagets övergripande strategi att optimera lönsamhet och renodling inom koncernen. Om ett bindande överlåtelseavtal undertecknas, vilket beräknas ske senast den 13 januari 2024, förväntar sig Transfer en betydande ökning av lönsamheten på EBITDA- och EBIT-nivå efter försäljningen.

Styrelsen har efter strategiska marknadsanalyser noggrant granskat CSG och konstaterat att CSG i sin nuvarande konstellation inte kommer att uppnå den nödvändiga kritiska volymen som krävs för att säkra en tillfredsställande lönsamhet inom uppsatta tidsmål utan att det skulle påverka teknikutveckling med tillhörande affärsområde. Försäljningen av CSG möjliggör därför en strategisk ompositionering av Transfer, med fokus på att optimera lönsamheten och stärka Transfers viktiga säkerhetssatsning inom området smart teknik.

-    Genom denna försäljning kan vi fokusera ännu mer på våra befintliga dotterbolag med bevisad lönsamhet och växa på ett strategiskt sätt. Det ger oss möjligheten att använda våra resurser på ett effektivare sätt och förstärka vår inriktning mot att skapa långsiktig lönsamhet och tillväxt, säger Mats Holmberg, VD på Transfer Group.

I samband med bokslutskommunikén den 22 februari 2024 kommer uppdaterade finansiella mål att offentliggöras för att återspegla de nya strategiska inriktningarna och förväntningarna på framtida tillväxt.

För ytterligare information kontakta:
Mats Holmberg, VD Transfer Group, [email protected]
Bolagets mentor är beQuoted som nås på 08-692 21 90.

Om Transfer Group

Transfer Group är ett holdingbolag i säkerhetsbranschen. Med dotterbolag som förenar spetsteknik och säkerhetsfrågor är man en one-stop-shop för fysisk säkerhet som kan erbjuda allt från mjukvara, hårdvara, till utbildning och bemanning. Affärsidén är att, baserat på erfarenheten och kunskapen inom alla delar av säkerhetsområdet, utveckla mjukvara som ökar den fysiska säkerheten för såväl individer som föremål. Sectech är en förkortning av security technology. Begreppet används för att beskriva de nyaste innovationerna som kombinerar säkerhets- och mjukvaruteknologi. Transfer Group har de produkter och tjänster som tillgodoser dagens behov och utvecklingskapacitet för morgondagens utmaningar.

Denna information är sådan information som Transfer Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 januari 2024, kl. 20.00.

Om Transfer Group

investor.transfer.se
Finansiella tjänster

Få löpande information från Transfer Group via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn TRNSF ISIN-kod SE0011870757 Mentor beQuoted

Mats Holmberg VD [email protected]