Redogörelse om gårdagens transaktion mellan CEO och CXO - Teqnion AB

Efter gårdagens information om min och Daniels aktieaffär har vi fått många bra frågor. Här följer en redogörelse i vilken jag hoppas besvara merparten av dem.

Vad menas med att lånet är marknadsmässigt?
Daniel Zhang, bolagets CXO (förvärvsgeneral), förvärvar 100 000 aktier av mig med ett 10-årigt lån. Låneavtalet är upprättat med hjälp av sakkunniga jurister där räntan på lånet är 3,37 procent. Räntan, som är avsedd att vara marknadsmässig och inte en förmån för Daniel, sattes med bas i gällande statslåneränta med tillägg 1 procentenhet. Denna modell är i enlighet med Skatteverkets riktlinjer för att sätta en ränta som inte utgör en skattepliktig förmån.

Varför görs transaktionen och varför nu?
De största ägarnas intention var under hösten att ta fram ett optionsprogram till Daniel för att han skulle ges möjlighet att öka sitt ägande i Teqnion. Huvudägaren Vixar AB tog fram och erbjöd Daniel ett optionsprogram, detta för att slippa späda ut övriga aktieägare. Daniel ansåg inte optionsprogrammet attraktivt under rådande förhållanden. Som det kan bli ibland drog samtalen ut på tiden. I samband med samtalen om ökat ägande sålde Daniel en del aktier för att kunna finansiera ett eventuellt optionsprogram. Jag blev otålig och lovade Daniel att lösa det genom att själv sälja aktier till honom mot revers. Vi kom preliminärt överens om 100 000 aktier som skulle ge honom en rejäl exponering mot bolaget, vilket vi båda önskar. Vi hann dock inte genomföra transaktionen innan vi hamnade i stängd period då vi inhämtade legal rådgivning för att upprätta transaktionsdokumentationen. Den likvid Daniel frigjorde genom försäljningen i höstas räcker inte till 100 000 aktier. Daniel behövde låna pengar och jag har ställt upp med det.

Varför har inte Daniel rapporterat att han har sålt aktier?
Teqnions insiderpolicy som beslutas årligen på konstituerande möte stipulerar att styrelsen, VD och CFO är insynspersoner (personer i ledande ställning) vilka ska rapportera handel till Finansinspektionen. Daniel sålde 27 000 aktier under perioden 21 november till 5 december 2023. Snittpriset i försäljningarna var 219,3 kr. Daniel var vid försäljningstidpunkterna inte med i den krets som är skyldig att rapportera sina transaktioner. Vi har för avsikt att se över insiderpolicyn och eventuellt föra in fler personer ur TEQ-stab på listan över insynspersoner för att öka transparensen framåt.

Varför såldes aktierna med rabatt?
Det pris vi satte på aktierna i affären blev den volymvägda snittkursen igår när marknaden stabiliserats med 7 procents rabatt vilket kan vara kutym då det gällde ett stort block.

Den affär som genomförts är ett avtal mellan Daniel och mig, som svider lite i stunden för jag gillar inte att sälja, men där jag gjort bedömningen att det på lång sikt är en dundertransaktion för både mig, bolaget och övriga aktieägare.

Johan Steene VD

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Steene, VD, Tel: +46 73 333 57 33, E-mail: [email protected]

Teqnion AB
Evenemangsgatan 31 A, 169 79 Solna Tel: 08-655 12 00, E-mail: [email protected], Org.Nr: 556713-4183

Om Teqnion
Teqnion AB är en industrikoncern som förvärvar stabila nischbolag med fina kassaflöden för att utveckla och äga med evig horisont. Dotterbolagen leds decentraliserat med stöd från moderbolaget. Vi agerar i flertalet branscher med ledande produkter vilket ger oss god motståndskraft vid konjunktursvängningar och vi har ett gediget industriellt kunnande. För oss är det centralt att fokusera på lönsamhet och långsiktigt hållbara affärsrelationer.

Bolagets aktier med kortnamn TEQ handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är bolagets Certified Adviser.

Om Teqnion

Teqnions affärsidé är att bygga en diversifierad företagsgrupp genom att förvärva kvalitetsbolag med gynnsamma framtidsutsikter. Bolagen vidareutvecklas genom fortsatt fokus på entreprenörskap i kombination med Teqnions branscherfarenhet, kontaktnät och finansiella resurser.

www.teqnion.se
Finansiella tjänster

Få löpande information från Teqnion via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn TEQ ISIN-kod SE0012308088 Certified Adviser Redeye

Johan Steene VD