Swemet tar ett stort kliv framåt med nytt avtal, ny ledning och fokus på energilagring

Swemet har genomgått en utmanande period som kulminerade i bolagets avnotering från börsen under våren. Som en del av detta har bolaget genomfört ett strategiskt omtag och riktar nu allt sitt fokus mot utveckling och försäljning av lagringsbatterier (BESS). Detta skifte markerar en nystart för Swemet och visar en tydlig riktning framåt.

Vi är glada att meddela att Swemet har tecknat ett avtal med en investerargrupp som ger oss exklusiv rätt att leverera lagringsbatterier med en total kapacitet på 20 MW till lantbrukare och skogsägare under de kommande 24 månaderna. Detta kontrakt med ett förväntat ordervärde på 130 MSEK, ger bolaget nödvändiga finansiella resurser för att fortsätta växa och stärka vår marknads­position inom energilagring.

Förändringar i ledningen för att möta den nya strategin

För att säkerställa att vi kan genomföra vår nya strategiska inriktning har Swemet genomfört omfattande förändringar i ledningen. En ny vd tillträdde den 1 juni och har sedan dess arbetat intensivt med att implementera vår nya strategi. Dessutom har en erfaren CFO rekryterats och som tillträder den 1 oktober.
Dessa nyckelrekryteringar syftar till att stärka organisationen och säkerställa att vi har den kompetens och erfarenhet som krävs för att ta Swemet till nästa nivå.
Utöver ledningsförändringarna kommer det även att ske förändringar i styrelsen. En ny sammansättning av styrelsen kommer att presenteras för att ytterligare stötta bolagets fortsatta utveckling och tillväxtresa.

Företrädesemission för att säkra framtida tillväxt

För att kunna hantera den tillväxt och uppskalning som krävs för att leverera på detta stora avtal, planerar Swemet att genomföra en företrädesemission som riktas till våra befintliga aktieägare. Detta erbjudande, som skickas ut under kommande vecka, är avgörande för att bolaget ska kunna kapitaliseras på ett sätt som möjliggör fortsatt expansion och leverans enligt det nya avtalet.

"Det här avtalet markerar ett stort steg framåt för Swemet. Det ger oss inte bara de finansiella resurser vi behöver för att växa, utan också en möjlighet att bevisa vår förmåga att leverera innovativa energilagringslösningar. Med den nya ledningen, förändringar i styrelsen och stöd från våra aktieägare är vi väl positionerade att ta bolaget tillbaka till börsen och fortsätta vår tillväxtresa," säger Swemets nya vd Hans Hellström.

En ljus framtid inom energilagring

Med det nya strategiska fokuset och stödet från investerargruppen är Swemet nu redo att bli en ledande aktör inom energibatterilagring för lantbruk och skogsägare. Vi ser fram emot att bygga vidare på detta momentum och stärka vår position på marknaden.

Linköping 2024-09-25

Hans Hellström, VD

Anders Sagadin, Styrelseordförande
E-post: [email protected]

Denna information publicerades den 24 september 2024 kl. 15:00

Om Swemet

Swemets affärsidé är att erbjuda kvalificerade produkter och tjänster i Sverige och Europa, med djup och bred erfarenhet inom smarta elmätare utökar Swemet produktportföljen med batterilösningar. Målgruppen för batterilösningar är främst industri och däribland lantbruk. Med kinesiska samarbets­partners och egenutveckling av batterisystem erbjuds högpresterande produkter till konkurrens­kraftiga priser.

www.swemet.se.

Om Swemet

Swemets erbjuder kvalificerade produkter och tjänster till elnätsbolag i Sverige och Europa, med fokus på smarta elmätare och elkvalité.

www.swemet.se
Teknik

Få löpande information från Swemet via e-post.

Marknad Onoterat Kortnamn SWEM-B ISIN-kod SE0006886917

Jan Axelsson VD [email protected] 070-952 12 80