H2FLY tillkännagiven som det europeiska startup-företaget för ordern av vätgaselektriskt drivna flygplan

Detta pressmeddelande är en komplettering till pressmeddelandet som publicerades tidigare idag den 14 juli kl 12:20 CEST.

PowerCell har tecknat en uppföljningsorder med tyska H2FLY för leveranser av bränslecellssystem till flygplan. Ordervärdet är cirka 40 MSEK och leveranserna sker under 2023 och 2024.

PowerCell tecknade den första ordern med H2FLY i juni 2022 med ett värde på 45 MSEK. Den första ordern omfattade leveranser av bränslecellsystem på flera megawatt samt utvecklingsarbete och tester. Uppföljningsordern omfattar ytterligare bränslecellssystem på 1,8 megawatt samt utvecklingsarbete och tester.

"Den här ordern är ännu en bekräftelse på att vi är med och leder transformeringen till ett utsläppsfritt, hållbart flyg", säger Richard Berkling, VD för PowerCell. "Vi är den tydliga ledaren för vätgaselektriska lösningar inom flygindustrin som är tekniskt krävande och har extremt höga säkerhetskrav."

"Potentialen för vätgasdrivet flyg är enorm", säger Josef Kallo, en av grundarna och VD för H2FLY. "I slutet av det här decenniet kommer våra första kommersiella system vara certifierade och i drift över hela världen. I början av 2030-talet kommer vårt uppskalade system att vara certifierat och i drift vilket gör det möjligt att minska koldioxidutsläppen för minst hälften av den globala flygtrafiken."

För mer information kontakta gärna:
Richard Berkling
Tel: +46 31 720 36 20

Om PowerCell
PowerCell är en världsledare inom vätgaselektriska lösningar. Med årtionden av erfarenhet använder vi vårt kunnande för att accelerera övergången till en utsläppsfri, mer hållbar värld. Vi riktar oss till branscher som flyg, marin, off-road, on-road och stationär kraftproduktion. Med våra banbrytande produkter hjälper vi våra kunder att nå netto noll utsläpp redan idag.

Vi har huvudkontor i Göteborg och försäljning globalt. PowerCell Sweden AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm.

Läs mer om våra produkter och tjänster på powercellgroup.com.

G&W Fondkommission är vår Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market

Om H2FLY
H2FLY grundades av fem ingenjörer från German Aerospace Center i Stuttgart och University of Ulm. H2FLY GmbH arbetar för att leverera marknadens första kvalificerade, helt vätgaselektriska drivlina för flyg. Genom att ta vätebränslecellstekniken till nästa nivå kommer H2FLY att introducera en era av utsläppsfria, hållbara flygresor. Företaget utvecklar vätgaselektriska framdrivningssystem för flygplan och är världsledande inom utveckling och testning av sådana system. HY4, världens första vätgaselektriska passagerarflygplan, lyfte första gången 2016, vilket visar på både möjligheterna och potentialen för denna teknik för framtidens flyg. H2FLY har ett betydande nätverk av partners inom industri och vetenskap och arbetar för att accelerera sin teknikutveckling och kommersialisering med stöd av tyska och europeiska partnerskap. Om bara några år förväntas vätgaselektriska flygplan kunna transportera 40 passagerare över avstånd på upp till 2 000 kilometer (1 240 miles). För mer information, besök www.h2fly.de

Om PowerCell

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

www.powercell.se
Industrivaror och -tjänster

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn PCELL ISIN-kod SE0006425815 G&W Fondkommission