H&D Wireless förlänger teckningsperioden till och med den 19 april samt tillkännager fortsatt gällande garanti med nya ersättningsvillkor

Hitech & Development Wireless Sweden Holding AB (publ) ("H&D Wireless" eller "Bolaget") offentliggjorde den 26 januari 2024 ett beslut om företrädesemission av aktier om cirka 11,4 MSEK ("Företrädesemissionen"). Styrelsen i Bolaget har idag beslutat att förlänga teckningsperioden i Företrädesemissionen till och med den 19 april 2024. Därtill har den osäkerhet som rått om garantikonsortiets bundenhet till ingångna avtal klarats ut där nya villkor för ersättning avtalats, och att därmed garantikonsortiet fortsatt är säkrat som giltigt.

H&D Wireless styrelse har beslutat att förlänga teckningsperioden i Företrädesemissionen, vilken efter tidigare beslutat förlängning skulle löpt ut den 12 april 2024. Den förlängda teckningsperioden avses löpa från och med den 13 april 2024 till och med den 19 april 2024. Handeln i betalda tecknade aktier (BTA B) förlängs till att pågå till och med den 16 maj 2024. Utfallet i Företrädesemissionen kommer att publiceras när den förlängda teckningsperioden har löpt ut.

Gällande garantikonsortiet så har tilläggsavtal signerats innebärande att garantiersättningarna i sin helhet kvittas mot nyemitterade aktier till emissionskursen 0,07 SEK per aktie. Total garantiersättning till garantikonsortiet kommer att utgå med 294 285 711 nyemitterade aktier motsvarande cirka 400 procent ersättning. Detta innebär att aktieägare som maximalt kan vidkännas en utspädningseffekt om totalt cirka 48,4 procent av kapitalet och cirka 43,7 procent av rösterna förutsatt fulltecknad Företrädesemission och efter erlagd garantiersättning. Till följd av Bolagets ansträngda likviditetssituation undersöker även Bolaget möjligheterna att sälja inkråm, verksamheter eller aktier i samtliga dotterbolag. Vid sådan försäljning har garanterna (efter ev. ackord) rätt till 10 procent andel av eventuell försäljningslikvid i samtliga dotterbolag och tillgångar, förutsatt att sådan försäljning genomförs senast den 31 december 2024. Därefter förfaller således denna rätt till ytterligare ersättning.

Styrelsen avser att som uppföljning till Företrädesemissionen kalla till en extra bolagsstämma och föreslå en ny företrädesemission om cirka 3-7 MSEK för att kompensera befintliga aktieägare för den förhöjda utspädningen (så kallad rättviseemission). Den föreslagna företrädesemissionen förutsätter beslut av extra bolagsstämma om ny bolagsordning avseende justering av aktuella gränser för antalet utestående aktier och aktiekapital samt nedskrivning av kvotvärdet.

Med anledning av ovanstående information kommer H&D Wireless att upprätta ett tilläggsprospekt och ansöka om registrering av tilläggsprospektet hos Finansinspektionen. Om tillägget godkänns och registreras av Finansinspektionen har den som tecknat sig för aktier i Företrädesemissionen rätt att återkalla sin teckning inom två arbetsdagar efter offentliggörandet av tilläggsprospektet. Teckningsperioden kan därför komma att förlängas beroende på när tilläggsprospektet registreras av Finansinspektionen.

Denna information är sådan information som H&D Wireless är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 16:35 CET den 12 april 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Pär Bergsten,
VD och koncernchef, H&D Wireless
Växel +46-8-55118460
Email: [email protected] Web: www.hd-wireless.com

Om H&D Wireless:

H&D Wireless förbättrar fysiska affärsprocessers effektivitet och säkerhet inom tillverkningsindustri (Industry4.0) och smarta städer med egenutvecklad teknik och tjänster. Fokussegment är industrier som verkstad och läkemedel samt Smart City, det vill säga hållbara städer. Bolaget är marknadsledande genom en egenutvecklad teknologi för radiopositionering och kombination med AI (machine learning) som används för analys av kunders processer och nyckeltal. Världsledande tjänster har byggts och marknadsförs som de molnbaserade mjukvaruplattformarna Griffin® IoT och Griffin Enterprise Positioning Services (GEPS®) samt MES-mjukvaran Casat™, samt vidare erbjuds teknologi i form av radiomoduler och konsulter inom mekanisk produktionsberedning och IoT/Wireless. H&D Wireless har sedan start 2009 utvecklat och sålt över en miljon radiomoduler som byggs in i kunders produkter och gör det möjligt att trådlöst koppla upp dessa till internet. Bland kunderna kan nämnas Volvo Cars, Volvo Penta, AstraZeneca och Parker. H&D Wireless aktie är sedan december 2017 noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med Aqurat Fondkommission AB som Certified Adviser. E-post: [email protected] Tel nr: +46 (0)8- 684 05 800 Webb address: www.aqurat.se

www.hd-wireless.com

Om H&D Wireless

investor.hd-wireless.com
Teknik

Få löpande information från H&D Wireless via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn HDW-B ISIN-kod SE0009889405 Certified Adviser Aqurat Fondkommission

Pär Bergsten VD