Rejält ökad produktionsvolym av villasystem för Ferroamp

När Ferroamp teckande ett avtal med Kitron om volymproduktion i september förra året var målet att tredubbla produktiontakten av villasystemet EnergyHub Wall 14. Knappt ett år senare är snittproduktionen per vecka nu sju gånger högre än 2022.

- Det betyder väldigt mycket för oss att nu ha en löpande storskalig produktion av våra produkter. Vi har jobbat hårt tillsammans med Kitron för att möta den stora efterfrågan och ge fler möjlighet att ta kontroll över sin solenergi och sina elräkningar, säger Kent Jonsson, vd, Ferroamp.

Ferroamp är ett svenskt greentech bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Det patenterade Ferroamp-systemet kan styra elanvändningen så att fastighetsägaren får ut mer av sina solceller och dessutom kan integrera elbilsladdning och batterier för energilagring. Hjärnan i systemet är EnergyHub som är en växelriktare för solceller och batteri som dessutom hanterar obalanser i elnätet genom dynamisk fasbalansering.

I mars nåddes målet för produktionstakt av systemen för större fastigheter hos tillverkaren NOTE i Norrtälje och nu har den norskägda elektroniktillverkaren Kitron alltså överträffat målet för villasystemet EnergyHub 14 i sin fabrik i Polen. Framgången är resultatet av att Kitron under senaste månaderna byggt ut monteringslinan, utökat testkapaciteten och optimerat produktionsflödet.

- Kitron har sedan några år tillbaka satsat hårt på att möta de kraftigt ökande behoven på marknaden inom elektrifiering och vi är väldigt stolta och glada över att tillsammans med Ferroamp ha överträffat de initialt satta produktions- och leveransmålen. Vi ser med spänning fram emot att ytterligare utveckla samarbetet mellan Kitron och Ferroamp framöver, säger Kristoffer Asklöv, COO på Kitron.

Stockholm, 17 augusti, 2023

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Breitung, CFO
Telefon 070 - 340 76 79
Mejl: [email protected]

Om Ferroamp

Ferroamp är ett svenskt snabbväxande greentech-bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Ferroamps intelligenta mikronät kopplar ihop och styr solpaneler, elbilsladdning och batterilager så att nyttan för fastighetsägaren maximeras. Det skalbara systemet ger kontroll och gör det lönsamt och enkelt för företag och privatpersoner att delta i den gröna energiomställningen.

Ferroamps aktie (FERRO) handlas på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Advisor (e-post [email protected], telefon 08-503 000 50).

Om Kitron

Kitron är en av Skandinaviens ledande kontraktstillverkare för produktion av elektronik och tillhörande tjänster för sektorerna Connectivity, Electrification, Industry, Medical devices och Defence/Aerospace. Gruppen har verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Tyskland, Polen, Tjeckien, Kina och USA. Kitron har ca 3200 anställda och omsatte 641 MEUR under 2022.

Om Ferroamp

www.ferroamp.com
Teknik

Få löpande information från Ferroamp via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn FERRO ISIN-kod SE0012229920 Certified Adviser G&W Fondkommission

Kent Jonsson CEO [email protected] 073 810 00 01