Delårsrapport Q2 2024

Perioden i sammandrag

2024 apr - jun

• Nettoomsättning: 47 964 kSEK (143 210)
  • EBITDA: -21 330 kSEK (-3 841)
  • EBITDA, %: -44 (-3)
  • Resultat efter finansiella poster: -24 881 kSEK (-7 854)
  • Balansomslutning: 411 990 kSEK (446 505)
  • Soliditet,%: 59 (72)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning: -0,78 (-0,34)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: -15 303 (-2 351)

2024 jan - jun

• Nettoomsättning: 81 331 kSEK (238 261)
  • EBITDA: -38 984 kSEK (-30 938)
  • EBITDA, %: -48 (-13)
  • Resultat efter finansiella poster: -48 246 kSEK (-38 545)
  • Balansomslutning: 411 990 kSEK (446 505)
  • Soliditet,%: 59 (72)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning: -0,78 (-0,34)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: -36 175 (-58 212)

Viktiga händelser under andra kvartalet

• Riktad nyemission tillför 39 MSEK
  • Ansökan om stödtjänster i SE4

Finansiell sammanställning

kSEK Apr-Jun 2024 Apr-Jun 2023 Jan-jun 2024 Jan -jun 2023 Helår
Helår
Nettoomsättning 47 964 143 210 81 331 238 261 355 253 205 112
EBITDA -21 330 -3 841 -38 984 -30 938 -88 205 -45 233
EBITDA% -44% -3% -48% -13% -25% -22%
Resultat efter finansiella poster -24 881 -7 854 -48 246 -38 545 -107 031 -55 100
Balansomslutning 411 990 446 505 371 078 446 505 366 489 239 509
Soliditet (%) 59 72 65 72 69 67
Resultat per aktie, SEK -0,78 -0,34 -1,53 -1,69 -4,70 -3,90
Kassaflöde från den löpande verksamheten -15 303 -2 351 -36 175 -58 212 -234 638 -60 979

Vd Kent Jonsson kommenterar perioden

Batteriförsäljning ljuspunkt när marknadsåterhämtning dröjer

Kvarvarande lager hos grossister påverkar fortsatt omsättningen negativt men batteriförsäljningen ökar. Fortsatt fokus på att vidareutveckla stödtjänster ger företaget en stark position på marknaden.

Nettoomsättningen för kvartalet landade på 48 MSEK (143) vilket är en uppgång med 44 % jämfört med åretsförsta kvartal men en klar nedgång jämfört med förra årets rekordkvartal.

Solenergimarknaden är fortsatt svag och påverkas alltjämt av konjunkturläget, höga räntor och låga energipriser. Återhämtningen av marknaden tar längre tid än de bedömningar som gjordes tidigare under året men långsiktigt talar allt för en fortsatt växande marknad.

Försäljningen av växelriktaren EnergyHub dämpas fortfarande av de minskande men fortfarande stora lager som finns i grossist- och installatörsledet. Detta ger en eftersläpning av försäljning direkt från vårt lager och kommer att fortsätta påverka omsättningen under hela året.

Ferroamps försäljning har varit starkt kopplad till marknaden för solceller men det mångsidiga systemet köps nu allt oftare i stället tillsammans med ett batteri. Vår försäljning av batterimoduler har ökat med 29% jämfört med samma kvartal förra året. Batteri-marknaden är fortfarande liten i förhållande till marknaden för solceller men den är under stark tillväxt och det är framför allt möjligheten att sälja stödtjänster för balansering av elnätet som bidragit. Den lösning som Ferroamp erbjuder sina kunder är en av endast tre så kallade virtuella kraftverk som finns på marknaden för privatpersoner och den enda där kunden kan sälja stödtjänster och samtidigt själv använda batteriet. Genom att fortsätta utveckla tjänster för batterier och även elbilsladdning blir vi mindre beroende av framtida svängningar på solenergimarknaden.

Bruttomarginalen uppgick till 19% och ligger kvar på samma nivå som förra kvartalet. Det är en bra bit till nivåer vi är nöjda med. Arbetet med kostnadsbesparingar som genomfördes under hösten ger nu förväntad effekt. Kostnaderna för kvartalet ligger 15 miljoner lägre än samma kvartal förra året.

Den fördröjda återhämtningen på marknaden, tillsammans med låg försäljning av lagerförda produkter, har haft stark påverkan på bolagets kassaflöde. Under kvartalet genomfördes en riktad nyemssion som tillförde bolaget 37 MSEK netto. Exklusive emissionen uppgick kassaflödet till -26 MSEK. Styrelse och ledning har antagit en mer konservativ syn på hur snabbt marknaden kommer återhämta sig. Styrelsen utvärderar parallellt olika finansieringsalternativ för att ta tillvara långsiktig tillväxtpotential.

På utvecklingssidan fortlöper arbetet med att integrera Ferroamp-produkter med värmepumpföretaget Airas energilösningar för den europeiska marknaden. Vi ser fram emot att kunna bidra till att ersätta gasberoendet för uppvärmning på kontinenten med detta nya smarta system som når marknaden under nästa år.

Vi ser också ett stort intresse för den dubbelriktade V2G-laddare (vehicle-to-grid) som vi börjat fälttesta under våren. Möjligheten att använda bilbatteriet för att kapa effekttoppar eller stötta elnätet kommer att kunna få en stor betydelse för utvecklingen av hela energisystemet.

På kort sikt ligger fokus nu på att vidareutveckla stödtjänsterna. Efter introduktionen på balansmarknaden i elområde tre under förra kvartalet har en ansökan nu lämnats in till Svenska kraftnät för elområde fyra. Ambitionen är att sedan gå vidare till övriga elområden och att fortsätta utveckla tjänsten så att system för större fastigheter också ska kunna delta på marknaden. Vi har också inlett samarbete med fler elbolag som vill kunna erbjuda stödtjänster med Ferroamp-produkter.

Vi är fortfarande bara i början av utvecklingen av det nya elnätet där fastighetsägare som kan bidra med elproduktion och flexibilitet kommer att spela en viktig roll. I detta nya energilandskap utgör Ferroampsystemet det perfekta verktyget för såväl villaägare och större fastighetsägare som elnätsägare.

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juli 2024 klockan 07.30.

För ytterligare information, kontakta:
Kent Jonsson, VD             073-810 00 01

Delårsrapporten i sin helhet finns att hämta på: https://investor.ferroamp.com/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen besök: https://ferroamp.com/

Om Ferroamp

Ferroamp AB (publ) är ett svenskt snabbväxande greentech-bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Ferroamps intelligenta mikronät kopplar ihop och styr solpaneler, elbilsladdning och batterilager så att nyttan för fastighetsägaren maximeras. Det skalbara systemet ger kontroll och gör det lönsamt och enkelt för företag och privatpersoner att delta i den gröna energiomställningen.

Ferroamps aktie (FERRO) handlas på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Advisor (e-post [email protected], telefon 08-503 000 50).

Om Ferroamp

Ferroamp är ett svenskt snabbväxande greentech-bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Ferroamps intelligenta mikronät kopplar ihop och styr solpaneler, elbilsladdning och batterilager så att nyttan för fastighetsägaren maximeras. Det skalbara systemet ger kontroll och gör det lönsamt och enkelt för företag och privatpersoner att delta i den gröna energiomställningen.

www.ferroamp.com
Teknik

Få löpande information från Ferroamp via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn FERRO ISIN-kod SE0012229920 Certified Adviser G&W Fondkommission

Kent Jonsson CEO [email protected] 073 810 00 01