Eolus och Simply Blue Group i nytt samarbete om utveckling av fyra flytande vindkraftsprojekt i Östersjön

Eolus och Simply Blue Group har kommit överens om att tillsammans utveckla flytande vindkraft i Östersjön.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group, är ett joint venture som ska utveckla fyra flytande vindkraftsparker i Östersjön - två projekt i Sverige och två i Finland. Eolus och Simply Blue Group äger 50 % vardera av aktierna i Sea Sapphire genom vilket samarbetet sker. Simply Blue Group är en irländsk utvecklare inom blå ekonomi som utvecklar banbrytande projekt inom flytande vindkraft, e-bränslen, vågenergi och akvakultur med låg påverkan.

- Projekten i SeaSapphire kommer stärka och diversifiera vår offshoreportfölj. Kombinationen av Eolus långa erfarenhet av att utveckla förnybara projekt och Simply Blue Groups expertis inom flytande vindkraft möjliggör ett starkt och framgångsrikt samarbete. Det ger stora möjligheter att skapa ett betydande tillskott av grön elproduktion i Norden, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

- Detta är ett starkt samarbete mellan Simply Blue Group och Eolus, där vi har liknande ambitioner och våra kompetenser inom projektutveckling kompletterar varandra. Vårt fokus på blå ekonomi kommer gynna kustsamhällen och intressenter när det kommer till jobbskapande och engagemang som skapar förutsättningar för en hållbar energiomställning I Finland och Sverige och möjlighet att nå utsläppsmålen, säger Sam Roch-Perks, Group CEO Simply Blue Group.

Projekten i SeaSapphire är under utveckling och ett stort fokus läggs på försörjningskedjan, lokalt jobbskapande och utforskandet av alternativa användningar av den energi som produceras. Om projekten realiseras enligt nuvarande plan kan de komma att producera upp till 40TWh/år och bidra till att möta Sveriges och Finlands ambitioner och behov av ökad grön elproduktion.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group består av fyra flytande vindkraftsprojekt:

• Skidbladner - beläget 100 km sydost om Stockholm, Sverige
  • Herkules - beläget 69 km sydost om Gotland, Sverige
  • Wellamo - beläget 90 km utanför regionen Satakunta, Finland
  • Ej offentliggjort projekt - beläget inom finsk ekonomisk zon i Östersjön, Finland.

Läs mer om samarbetet på www.seasapphire.com

Hässleholm 2022-11-30

För ytterligare information, kontakta:
Per Witalisson, VD, Eolus, 070-265 16 15
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, Eolus, 0761-16 71 99
Sara MacKeown, Group Communications Director, Simply Blue Group, +353 (0) 861044011

Om Eolus

Eolus är en av Nordens ledande projektörer inom förnybar energi och vi är aktiva i hela värdekedjan från tidig projektutveckling till etablering och drift av anläggningar för förnybar energi. Vi erbjuder attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsmöjligheter i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta 1 550 MW åt kunder, varav 882 MW är i drift.

Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. För mer information, se www.eolusvind.com.

Om Eolus Vind

Eolus ska skapa värden i alla led inom ramen för projektering, etablering och drift av anläggningar för förnybar energi samt energilagring och erbjuda såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt.

www.eolusvind.com
Konstruktion och material