Eniro förlorade Kapatens klandertalan mot inlösenbeslutet av preferensaktier 2022

Solna tingsrätt har idag avkunnat dom i målet avseende klandertalan mot Eniro Group AB:s beslut 2022 om inlösen av preferensaktier. Domstolens majoritet anser inte att aktiebolagslagens generella regler om aktieinlösen kan tillämpas när det föreligger särskilda inlösenbestämmelser i bolagsordningen. Eniro Group AB ska ersätta Kapatens Investment AB för dess rättegångskostnader med 2 521 875 kronor.

Noteras kan dock att lagmannen är skiljaktig. Lagmannen anser att beslutet kan fattas på bolagsstämman enligt aktiebolagslagens generella regler och att bolagsstämmans beslut därför var korrekt. Domstolen är enig om att beslutet inte stred mot generalklausulen i aktiebolagslagen.

Eniro Group AB delar inte majoritetens uppfattning och kommer därför att överklaga domen till hovrätten.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredric Forsman, styrelseordförande Eniro Group AB (publ)

Tel: +46 (0)73-978 78 44

E-post: [email protected]

Denna information är sådan information som Eniro Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2024 kl. 13.10 CET.

Eniro finns till för företag som vill nå framgång och tillväxt på sin marknad. Idag optimerar Eniro möjligheten för företag att skapa lokal närvaro, sökbarhet och marknadsföring digitalt. Detta gör Eniro till en viktig samarbetspartner för små och medelstora företag. Bolagets tydliga mål är att ge små och medelstora företag samma förutsättningar och resurser som stora företag har tillgång till. Eniro erbjuder en plattform som optimerar den lokala marknadsföringen genom intelligens, automatisering och effektivisering av kommunikationen. I det digitala landskapet samarbetar Eniro med de största mediekoncernerna i världen.

Eniro Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm (ENRO) och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Under 2023 omsatte Eniro-koncernen 960 MSEK och hade cirka 900 anställda med huvudkontor i Stockholm. I koncernen ingår även Dynava som erbjuder kundtjänst och svarsservice för större bolag i Norden samt nummerupplysningstjänster.

PM-Sv.pdf

Om Eniro Group

Eniro Group är ett nordiskt bolag som hjälper små och medelstora företag med digital marknadsföring.

www.enirogroup.com

Få löpande information från Eniro Group via e-post.

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn ENRO ISIN-kod SE0011256312

Simone Fuchs Head of Legal & Sustainability [email protected]