Delårsrapport Q2 2024

"Resultatet för det andra kvartalet var ytterligare ett bevis på vår omvandling till ett effektivare, bättre balanserat och därigenom mer robust bolag. Trots en utmanande marknad levererade vi en förbättrad EBITDA-marginal för tredje kvartalet i rad," säger Eniros VD och koncernchef, Hosni Teque-Omeirat

April - juni 2024

Januari - juni 2024

• Kvartalets nettoomsättning uppgick till totalt 245 MSEK (239).
  • Rörelseresultat uppgick till 12 MSEK (-19).
  • EBITDA uppgick till 30 MSEK (0), med en EBITDA-marginal på 12,3 procent (0,1).1)
  • Justerad EBITDA uppgick till 30 MSEK (8).1)
  • Resultat före skatt uppgick till 6 MSEK (-28).
  • Periodens resultat uppgick till 5 MSEK (-29).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning 0,00 SEK (-0,04).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 35 MSEK (12).
  • Den 4 juni 2024 betalade Eniro 29 MSEK i kontant utdelning till aktieägarna, motsvarande 0,04 SEK per aktie.

• Periodens nettoomsättning uppgick till totalt 476 MSEK (481).
  • Rörelseresultat uppgick till 16 MSEK (-20).
  • EBITDA uppgick till 50 MSEK (20), med en EBITDA-marginal på 10,5 procent (4,2).1)
  • Justerad EBITDA uppgick till 50 MSEK (28).1)
  • Resultat före skatt uppgick till 9 MSEK (-29).
  • Periodens resultat uppgick till 10 MSEK (-29).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning 0,01 SEK (-0,08).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 47 MSEK (14).
  • ARR för affärsområdet Marketing Partner uppgick till 476 MSEK (451). 1)

1) Finansiella icke-IFRS mått stäms av på sidan 19 och definieras på sidan 21.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

Väsentliga händelser under januari - juni 2024

·     Den 26 april 2024 ingick Eniro Group AB i strategiskt samarbete med Azerion Group N.V. i syfte att påskynda digital transformation, förenkla och öka lönsamheten.

·     Vid årsstämman den 29 maj 2024 valdes Joost Merks och Wim de Pundert in i styrelsen. Urban Hilding lämnade styrelsen.

·     Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna om 0,04 SEK per aktie.

·     Den 28 juni 2024 har Solna tingsrätt avkunnat dom i målet avseende klandertalan mot Eniro Group AB:s beslut 2022 om inlösen av preferensaktier. Domstolens majoritet anser inte att aktiebolagslagens generella regler om aktieinlösen kan tillämpas när det föreligger särskilda inlösen-bestämmelser i bolagsordningen. Eniro Group AB ska ersätta Kapatens Investment AB för dess rättegångs-kostnader med 2 521 875 kronor. Noteras kan dock att lagmannen är skiljaktig. Eniro Group AB delar inte majoritetens uppfattning och kommer därför att överklaga domen till hovrätten.

·     Den 26 april 2024 ingick Eniro Group AB i strategiskt      samarbete med Azerion Group N.V. i syfte att påskynda digital transformation, förenkla och öka lönsamheten.

·     Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna om 0,04 SEK per aktie.

Inga väsentliga händelser har noterats efter periodens utgång.

Hosni Teque-Omeirat, VD och koncernchef Eniro Group AB

" Vår tro kvarstår att vi tagit rätt beslut och att vi framöver kommer kunna blicka tillbaka på två år av outtröttligt arbete och sylvasst fokus som förändrat våra förutsättningar till framgång."

Hosni Teque-Omeirat, verkställande direktör och koncernchef Eniro Group AB (publ)

Tel: +46 (0)70-225 18 77

E-post: [email protected]

Denna information är sådan information som Eniro Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 08.30 CET.

Eniro, med det nya varumärket Robin, finns till för företag som vill nå framgång och tillväxt på sin marknad. Idag optimerar Eniro möjligheten för företag att skapa lokal närvaro, sökbarhet och marknadsföring digitalt. Detta gör Eniro till en viktig samarbetspartner för små och medelstora företag. Bolagets tydliga mål är att ge små och medelstora företag samma förutsättningar och resurser som stora företag har tillgång till. Eniro erbjuder en plattform som optimerar den lokala marknadsföringen genom intelligens, automatisering och effektivisering av kommunikationen. I det digitala landskapet samarbetar Eniro med de största mediekoncernerna i världen.

Eniro Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm (ENRO) och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Under 2023 omsatte Eniro-koncernen 960 MSEK och hade cirka 900 anställda med huvudkontor i Stockholm. I koncernen ingår även Dynava som erbjuder kundtjänst och svarsservice för större bolag i Norden samt nummerupplysningstjänster.

Om Eniro Group

Eniro Group är ett nordiskt bolag som hjälper små och medelstora företag med digital marknadsföring.

www.enirogroup.com

Få löpande information från Eniro Group via e-post.

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn ENRO ISIN-kod SE0011256312

Simone Fuchs Head of Legal & Sustainability [email protected]