Stämmokommuniké för extra bolagsstämma i Nickel Mountain Resources AB

Aktieägarna i Nickel Mountain Resources AB (publ) har den 2 maj 2019 hållit extra bolagsstämma i Stockholm, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

Punkt 6
Bolagsstämman beslutade om att godkänna styrelsens tidigare beslut om nyemission av aktier. Styrelsen beslutade den 4 april 2019, förutsatt bolagsstämmans efterföljande godkännande, att emittera högst 99 333 456 aktier till en teckningskurs om 0,25 kronor/aktie vilket innebär att aktiekapitalet kan komma att öka med högst 9 933 345,60 kronor. Vid full teckning kommer bolaget att tillföras sammanlagt 24 833 364 kronor före avdrag för emissionskostnader.

Företrädesemissionen är garanterad genom garantiavtal till 80 procent, dvs 19 866 691 kronor.

Bolagets aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna. Aktieägare i bolaget erhåller för varje befintlig aktie i bolaget en (1) teckningsrätt. Fyra (4) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie i bolaget.  Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna aktier ska vara 9 maj 2019.

Handel med teckningsrätter äger rum vid NGM Nordic MTF under perioden från och med den 13 maj 2019 till och med den 23 maj 2019. Efter teckningstidens utgång blir outnyttjade teckningsrätter ogiltiga och förlorar därefter sitt värde. Teckning av aktier ska ske under tiden från och med 13 maj 2019 till och med den 27 maj 2019 och såvitt avser eventuella garanters teckning av aktier ska teckning ske senast den 7 juni 2019. Teckning av aktier med företrädesrätt (det vill säga med utnyttjande av teckningsrätter) ska ske genom samtidig betalning. Teckning av aktier utan företrädesrätt (det vill säga utan utnyttjande av teckningsrätter) ska ske på teckningslista. Styrelsen ska ha rätt att besluta om förlängning av teckningstiden.

Ytterligare information
VD Anders Thorsell redogjorde i samband med beslutet om godkännande av nyemissionsbeslutet för garantikonsortiet, som består av Formue Nord Markedsneutral A/S (10 MSEK), City Capital Partners AB (3,9 MSEK), Dividend Sweden AB (3 MSEK), Carlwood Capital S.A. (2 MSEK), BGL Management AB (0,4 MSEK), Pronator Invest AB (0,3 MSEK) samt Montana Sweden AB (0,3 MSEK). Det meddelades också att garanterna erhåller en ersättning om 10,0 % av det garanterade kapitalet. Vidare redogjorde VD i en kortfattad kommentar om förhandlingsläget för Tomskprojektet, att diskussion förs med en handfull parter och att ett antal av dessa är ett resultat av rådgivaren i Moskvas insatser, som inleddes i mitten av oktober 2018. Ingen ledning om tidplaner eller sannolikheter för affär kan ges från Bolagets sida.

Övrigt
För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till extra bolagsstämman samt de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets hemsida. Stämman beslutade enhälligt i enlighet med styrelsens framlagda förslag.

Stockholm 2 maj 2019

Nickel Mountain Resources AB (publ)

För mer information kontakta Anders Thorsell, VD via telefon eller epost.

Anders Thorsell:
Telefon 0707732045
[email protected]

Denna information är insiderinformation som Nickel Mountain Resources AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2019 kl 13:30.

Aktsamhetsuppmaning: Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Nickel Mountain Resources ABs ("NMR") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s k "forward looking statements" om NMRs framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck.  Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för NMR förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information. Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till i) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari NMR har verksamhet, ii) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, iii) NMRs förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", iv) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, v) förändringar i råvarupriser, i synnerhet vad gäller nickel, olja eller gas. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje mineralprojekt på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för NMR komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade. NMR påtar sig ingen ovillkorlig skyldighet att omedelbart uppdatera sådana framtidsbedömningar.

Nickel Mountain Resources AB publ. ("NMR" eller "Bolaget") är sedan den 24 maj 2017 ägare till Mezhlisa Resources Cyprus Limited, som är registrerad ägare till 72,3809% och innehar en rättighet att förvärva upp till 74% av OOO Bakcharneftegaz ("BNG"). BNG innehar den kombinerade prospekterings- och produktionslicensen 71-1 "Ellej-Igajskoje" i Tomskregionen i Ryssland. Vidare äger Bolaget nickel- och guldprojekten Rönnbäcken, Orrbäcken samt Kattisavan i Sverige.

Om Bluelake Mineral

Bolagets affärsidé är att identifiera, förvärva och utveckla intressanta mineralprojekt fram till gruvstart och att antingen driva gruvan i samarbete med större industriell partner eller sälja projekten till dylik partner. Fokus ligger på utveckling av basmetallprojekt i Norden.

www.bluelakemineral.se
Basresurser

Få löpande information från Bluelake Mineral via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn BLUE ISIN-kod SE0015382148

Peter Hjorth VD [email protected] +46 (0)72-538 25 25