REG

Kommuniké från årsstämma tillika andra kontrollstämma i Avsalt Group AB (publ) den 28 juni 2024

Avsalt Group AB (publ) höll den 28 juni 2024 årsstämma tillika andra kontrollstämma varvid i huvudsak följande beslut fattades.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag innebärande att någon utdelning inte lämnas och att bolagets medel till förfogande överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att bevilja samtliga som under 2023 innehaft uppdrag som styrelseledamot eller verkställande direktör ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning.

Val av styrelse samt revisorer

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem styrelseledamöter utan suppleanter. Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Thomas Bengtsson, Nicolaas Boon, Niclas Ekström och Joshua Summers, samt att välja Christian Bjärntoft till ny styrelseledamot. Thomas Bengtsson valdes till styrelsens ordförande.

Information om nyvald styrelseledamot

Christian Bjärntoft, född 1984, är utbildad civilekonom vid Lunds universitet. Han har mångårig erfarenhet inom försäljning, marknad och affärsutveckling från storbolag som AkzoNobel och Nilfisk. Christian har tidigare varit VD för Lyckegård Group, noterat på Nasdaq First North Growth Market. För närvarande är Christian VD och styrelseledamot i Bjarncap AB.

Mer information om styrelsens ledamöter finns att tillgå via bolagets hemsida, www.avsalt.com.

Stämman beslutade att omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB till bolagets revisor. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att auktoriserade revisorn Ola Bjärehäll kommer att vara huvudansvarig revisor.

Fastställande av styrelse-och revisionsarvoden

Årsstämman beslutade att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå enligt följande: styrelsens ordförande två (2) prisbasbelopp, ledamot ett (1) prisbasbelopp.

Vidare beslutade årsstämman att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om bolaget ska gå i likvidation eller driva verksamheten vidare

Det konstaterades att den andra kontrollbalansräkningen utvisar att bolagets eget kapital är helt återställt. Med anledning därav beslutade årsstämman, i enlighet med styrelsens primära förslag, att bolaget inte ska gå i likvidation utan att bolagets verksamhet ska drivas vidare.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen, att vid ett eller flera tillfällen, för tiden intill nästa årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, emission av konvertibler och teckningsoptioner. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller att teckning ska kunna ske med andra villkor. I den mån emission sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emission ske på marknadsmässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall.

Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt eller i övrigt med villkor enligt ovan är att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital och ta till vara på framtida möjligheter att få in långsiktiga starka ägare och vidare finansiera bolagets tillväxtstrategi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Sjögren, VD

Kort om Avsalt

Avsalt är ett svenskt miljöteknikbolag som tillverkar avsaltningsmaskiner för att rena vatten. Bolagets patenterade teknologi medför minimalt underhåll och låg energiförbrukning samt möjliggör ett kontinuerligt vattenflöde renat från joner och laddade småmolekyler. Teknologin är baserad på tunna kolbaserade elektroder som, med omväxlande spänningssättning, avlägsnar joner och laddade småmolekyler från vattnet. Bolagets avsaltningsmaskin ger full kontroll över allt ifrån flöde till energiförbrukning samt salthalt, och styrs av ett flertal parametrar som kan optimeras i realtid med hjälp av AI. Ambitionen är att ersätta konkurrerande teknologier genom en mer kostnadseffektiv och kvalitativ teknologi. För mer information, se Avsalts hemsida avsalt.com.

Om Avsalt Group

avsalt.com

Få löpande information från Avsalt Group via e-post.

Marknad NGM Nordic SME Kortnamn AVSALT ISIN-kod SE0015812540