Arbona förvärvar Termodyn, Termodynamisk Ytbehandling AB

Arbona AB (publ) har den 21 december 2023 tecknat avtal om att förvärva 100% av aktierna i Termodyn, Termodynamisk Ytbehandling AB (Termodyn), och beräknas tillträda bolaget under första halvan av januari 2024. Bolaget är baserat i Motala och omsatte föregående år 86 MSEK med ett rörelseresultat om 11 MSEK.

Termodyn är en systemleverantör och kontraktstillverkare inom bearbetning, svetsning, pulverlackering och montering av komponenter och kompletta system till krävande kunder inom svensk industri. Termodyn har långa relationer med stora svenska exportföretag inom attraktiva segment med hög långsiktig tillväxtpotential.

- "Vi är glada över möjligheten att få förvärva ett välskött och lönsamt bolag i en spännande bransch. Bolaget har en stark position på marknaden och är vana att arbeta med kunder som ställer höga krav", säger Håkan Larsson, Affärsområdeschef Mekanisk Industri på Arbona AB.

- "Det känns mycket bra att ha hittat en långsiktig ägare med jordnära värderingar som kan fortsätta utveckla Termodyn. Bolaget är redo för nästa steg och att det nu fortsätter sin resa som en del av Arbonas större industrisatsning ska bli roligt att följa", säger Johan Lindstrand, VD och ägare till Termodyn AB. Johan blir kvar i verksamheten under en övergångsperiod.

Förvärvet är Arbonas andra inom affärsområdet Mekanisk industri där ambitionen är att bygga en större företagsgrupp. "Sverige har en stark industriell tradition med många duktiga tillverkande företag och vi ser goda möjligheter för en långsiktig tillväxt inom området", säger Martin Zetterström, VD Arbona AB.

Parterna har kommit överens om att inte uppge köpeskillingen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Zetterström
VD, Arbona AB (publ)

E-post[email protected]

Arbona AB är ett investeringsföretag som skapar värden genom att långsiktigt äga och utveckla svenska bolag och fastigheter. Arbona AB är listat på NGM Nordic SME.

Om Arbona

www.arbona.se
Finansiella tjänster

Få löpande information från Arbona via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn ARBO-A ISIN-kod SE0003210590