Halvårsrapport jan-jun 2024

Annehem Fastigheter AB (publ) stärker förvaltningsresultatet och levererar en positiv nettouthyrning i ett utmanande marknadsläge. Under perioden redovisar vi ökade hyresintäkter, ett förbättrat driftnetto och en fortsatt hög uthyrningsgrad. Förvaltningsresultatet exklusive valutakurseffekter ökar med 6,3 procent, jämfört med
samma period i fjol, trots högre räntekostnader.

Jan-jun

• Hyresintäkterna ökade till 136,8 Mkr (124,9)
  • Driftnettot ökade till 117,1 Mkr (107,1)
  • Förvaltningsresultatet ökade till 46,1 Mkr (35,9)
  • Förvaltningsresultatet exkl. valutakurseffekter ökade till 50,9 Mkr (47,9)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 kr (-1,84)1
  • Investeringar i befintliga fastigheter uppgick till 47,5 Mkr (34,4)
  • Värderingar av förvaltningsfastigheter gav en minskning av verkligt värde på
    -39,9 Mkr (-183,6)
  • Verkligt värde på förvaltningsfastigheter uppgick till 4 682,6 Mkr (4 343,3)
  • Positiv nettouthyrning om 14,1 Mkr (18,0)
  • Substansvärde EPRA NRV per aktie uppgick till 30,8 kr (41,9)

1) Genomsnittligt antal aktier och nyckeltal baserade på dessa är omräknade med justeringsfaktorn 1,1659 för samtliga jämförelseperioder motsvarande fondemissionselementet i årets företrädesemission, för mer information se not 7 i rapporten.

"Vår fastighetsverksamhet fortsätter att leverera bra resultat och jag är optimistisk inför framtiden. Med vår professionella förvaltning finns vi nära våra hyresgäster och skapar lösningar som tillgodoser deras behov. Detta i kombination med vår långsiktiga strategi med moderna och flexibla lokaler, riskspridning i flera segment samt hög hållbarhetsprestanda, är vi väl positionerade för att dra nytta av nya möjligheter som kommer att uppstå på marknaden framöver." säger Monica Fallenius, VD Annehem Fastigheter.

Väsentliga händelser under perioden

• Annehem har fördjupat samarbetet med totalförsvaret i Ljungbyhed.
  • Annehem tilldelas utmärkelsen Healthy Place to Work av One Lab.

Halvårsrapporten publiceras på Annehems hemsida.

2024-07-19

För ytterligare information vänligen kontakta:
Monica Fallenius, VD
Tel. +46 70 209 01 14

Denna information är sådan information som Annehem Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli, 2024, kl. 08:00 CEST.

Om Annehem Fastigheter
Annehem Fastigheter är ett tillväxtdrivet fastighetsbolag inriktat på kommersiella-, samhälls- och bostadsfastigheter i de nordiska tillväxtregionerna Stockholm, Skåne, Göteborg och Helsingfors. Fastighetsbeståndet i Annehem Fastigheter består av 27 förvaltningsfastigheter med ett värde om 4 682,6 Mkr och en uthyrbar yta om 207 tkvm per 30 juni 2024. Bolaget är sedan december 2020 noterat på Nasdaq Stockholm under ticker ANNE B och ingår sedan maj 2022 i Nasdaq Green Equity Designation. För mer information besök gärna vår hemsida www.annehem.se

Om Annehem Fastigheter

www.annehem.se
Fastigheter

Få löpande information från Annehem Fastigheter via e-post.

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn ANNE B ISIN-kod SE0015221684

Monica Fallenius VD [email protected] +46(0)70-209 01 14