Delårsrapport tredje kvartalet 2023 och rapport för årets första nio månader januari - september 2023

Africa Resources AB (publ), verksamt inom prospektering och utvinning av diamanter i Demokratiska republiken Kongo (DRC), publicerar härmed en delårsrapport avseende det tredje kvartalet 2023 juli-september.

Sammanfattning av väsentliga händelser under det tredje kvartalet 2023:

• Efter en period av diskussioner och påtryckningar på banker så kom delar av bolagets kapital från diamantförsäljning till rätta i augusti, likviden skickades från DRC i januari och fastnade i svenska och europeiska banker.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång:

• Verksamheten inleddes på en ny licens längs med Longatshimofloden i mitten av november, första slutsorteringen av alluvial malm förväntas ske kring den 25 november.

Finansiell sammanfattning tredje kvartalet 2023:

Jämförelsetal från motsvarande period under det föregående verksamhetsåret anges inom parentes ().

• Intäkterna under det tredje kvartalet uppgick till 61 TSEK (481) och resultat per aktie uppgick till  -0,06 SEK (-0,03)
  • Koncernens resultat efter skatt för det tredje kvartalet uppgick till -653 TSEK (-365)
  • Koncernens balansomslutning uppgick per utgången av det tredje kvartalet till 12 139 TSEK (13 434)
  • Likvida medel uppgick till 54 TSEK (138) vid utgången av september 2023.

VD kommentar

Under tredje kvartalet 2023 har Africa Resources utvecklats både lokalt och från Sverige trots en utmanande period. Verksamheten i DRC är i stor utsträckning binär, antingen är malmen steril (inte diamantförande) och således inte ekonomiskt utvinningsbar eller är halterna bra och då tjänar bolaget pengar. När halterna är bra tjänar man snabbt igen tidigare tapp som ett resultat av låga diamanthalter. Vi är nu, efter utgången av det tredje kvartalet, i ett skede där vi precis inlett utvinning på en ny licens (1318 längs med Longatshimofloden) och har goda indikationer från lokalbefolkningens utvinning med små pumpar att området är diamantförande.

Vi har hanterat problem med blockerade banköverföringar som försenat tillgången på bränsle till våra muddringsverk och lastbilar i DRC. Som en ledande aktör inom alluvial diamantutvinning runt Tshikapa uppskattas vi av lokalbefolkningen och har ett starkt stöd från våra arbetare. Vi stöter sällan på problem med lokala myndigheter. Detta är en sällsynt och eftertraktad position som vi planerar att använda för vidare expansion till nya licensområden.

Alluvial prospektering är komplex men vi uppnår en exceptionell återvinningsgrad som överträffar standarderna inom konventionell gruvdrift när vi träffar rätt. Vi opererar i ett av världens mest gynnsamma områden och licenser för diamantutvinning. Flera stora bolag har historisk med framgång processat diamanter i vårt närområde under många år, men i avsaknad av det nätverk som vi har lyckats skapa idag. Vi arbetar mer intensivt än tidigare med både interna och externa geologer för att möjliggöra den mest kostnadseffektiva och optimala prospekteringen med fokus på att hitta återfyllda "slukhål" (potholes) som bildats vid flodernas sammanflöden. Med avancerade muddringsverk och sorteringsverk kan vi därmed uppnå resultat som tidigare inte varit möjligt.

Vi använder tidigare resistensloggar och planerar att installera nya system för förbättrad övervakning. Utöver det arbetar vi med att samla kontinuerliga data för GIS-kartor (geografiska informationssystem) som automatiskt kommer att kopplas till databaser för en grundlig analys av vad som fungerar bra och mindre bra, i förhållande till havsbottnen och andra observerbara faktorer. Vårt mål är att bygga en prediktiv modell.

Vi rekommenderas ständigt att engagera oss i fler projekt över hela Afrika och följer aktivt upp flera uppslag. Samtidigt som vi utvärderar våra prospekteringsmodeller, utvecklar nya innovationer och skapar nya partnerskap, fortsätter vårt lokala team i Kongo att bearbeta alluvial malm längs Longatshimofloden vid gränsen till Angola.

Thomas Häggkvist, VD, Africa Resources AB (publ)

Mobnr: +46 70 552 26 22

DRC mob: +243 974 364 746

e-post: [email protected]

Instagram: africanresources

Om oss

Africa Resources AB (publ) fokuserar på prospektering och utvinning av mineraler, främst diamanter i Afrika. Bolagets affärsidé är att med fokus på kostnadseffektivitet, ny teknik samt socialt ansvarstagande kommersialisera afrikanska råvarutillgångar i nära samarbete med lokala partners. Bolagets vision är att vara en aktiv och långsiktig aktör inom utvinning och handel med afrikanska råvaror och naturtillgångar.

Denna information är sådan information som Africa Resources är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2023-11-24 08:20 CET.

Om Africa Resources

Africa Resources AB (Publ) is a company focusing on exploration and extraction of minerals in Africa. The company is developing projects based on collaborations with local expertise and partners.

africaresources.se

Få löpande information från Africa Resources via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn AFRI ISIN-kod SE0009496482