REG

Zesec of Sweden AB (publ) har genomfört överlåtelse av samtliga aktier i dess helägda dotterbolag Zesec Production AB

Zesec of Sweden AB (publ) ("Zesec", "Säljaren" eller "Bolaget") har per 31 oktober genomfört överlåtelse av Bolagets helägda dotterbolag Zesec Production AB ("Dotterbolaget" respektive "Överlåtelsen") till AO Capital AB ("Köparen"). Köpeskillingen uppgår till 4 miljoner kronor med möjlighet till en tilläggsköpeskilling om 250 000 kronor som är beroende av att vissa villkor uppfylls. Aktieöverlåtelseavtalet godkändes i sin helhet vid extra bolagsstämma i Zesec 30 oktober 2023.

Kort om Överlåtelsen och inkråmsöverlåtelsen

Som kommunicerades till marknaden den 12 oktober 2023 tecknade Zesec ett aktieöverlåtelseavtal med AO Capital AB villkorat godkännande av extra bolagsstämma i Zesec vilken har hållits 30 oktober 2023. Beslut om godkännande för Överlåtelsen fattades enhälligt av den extra bolagsstämman.

Zesec och AO Capital AB ingick den 11 oktober ett aktieöverlåtelseavtal avseende Överlåtelsen. Överlåtelsen sker genom avyttring av samtliga aktier i Dotterbolaget. Den överenskomna köpeskillingen för aktierna uppgår till ett fast belopp om 4 000 000 kronor, som ska erläggas kontant vid tillträdet, med möjlighet till en tilläggsköpeskilling om 250 000 kronor som är beroende av att vissa villkor uppfylls.

Extra bolagsstämman i Bolaget godkände Överlåtelsen den 30 oktober 2023 och tillträde samt betalning har skett per idag.

Zesec lämnar sedvanliga garantier till Köparen som inför aktieöverlåtelseavtalets ingående genomfört en due diligence. Styrelsen bedömer att aktieöverlåtelseavtalet är ingånget på sedvanliga och marknadsmässiga villkor.

Som ett led i Överlåtelsen ingick Bolaget den 11 oktober 2023 rörelseöverlåtelseavtal med Dotterbolaget avseende överlåtelse av verksamheten i Bolaget, undantaget vissa tillgångar och skulder, från Bolaget till Dotterbolaget. Rörelseöverlåtelseavtalet har godkänts av extra bolagsstämma i Bolaget den 30 oktober 2023 och tillträde samt betalning har skett per idag. Köpeskilling enligt Rörelseöverlåtelseavtalet om 4 250 000 kronor har idag erlagts genom att Dotterbolaget utfärdade en revers om 4 250 000 kronor till Bolaget. Bolaget har idag lämnat ett ovillkorat aktieägartillskott till Dotterbolaget genom att efterge sin rätt till betalning enligt nämnda revers.

Zesec gör bedömningen att köpeskillingen från Överlåtelsen kommer användas för att fullfölja styrelsens planer enligt nedan.

Kort om styrelsens planer för Bolaget efter Överlåtelsen

Som kommunicerats till marknaden den 26 oktober 2023 avser Styrelsen att genomföra ett så kallat omvänt förvärv tillsammans med Avsalt AB, med vilka Zesec ingått en avsiktsförklaring. Om ett omvänt förvärv skulle komma till stånd innebär det att Bolaget ska genomgå en ny noteringsprövning då det bland annat innebär en väsentlig förändring av Bolagets verksamhet.

Om inget omvänt förvärv kommer till stånd bedömer styrelsen att Bolaget inte kommer att uppfylla tillämpliga noteringskrav på NGM Nordic SME.

Styrelsen avser återkomma med ytterligare information om processen med omvänt förvärv så snart avsiktsförklaringen resulterat i närmare och konkret information.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christian Meijer, VD på Zesec of Sweden AB (publ)
+46 70 473 44 78

Bolagets Mentor är Eminova Fondkommission AB | 08-684 211 10 | [email protected]

Om Zesec
Zesec of Sweden AB (publ) är ett SaaS-bolag inom PropTech noterat på NGM Nordic SME. Bolaget erbjuder Mobil Porttelefoni och Passage för företag och bostadsrätts-föreningar. Med Zesec-appen flyttar nycklarna in i mobilen vilket gör att användarna endast behöver smartphone för att öppna entrédörren, garaget eller grinden. Fastighetens existerande elektriska lås och elslutbleck digitaliseras enkelt och kostnadseffektivt med egenutvecklad styrenhet MX som installeras av auktoriserade återförsäljare. Bolagets patentsökta molnbaserade porttelefoni med QR-kod gör att besöksmottagaren via video- och talsamtal i smartphone kan svara när någon ringer på dörren, öppna eller avvisa besöket, från var som helst i världen. Tillsammans bygger vi det nyckelfria samhället.

www.zesec.com

Om Zesec

www.zos.se

Få löpande information från Zesec via e-post.

Marknad NGM Nordic SME Kortnamn ZESEC ISIN-kod SE0015812540 Eminova Fondkommission

Per Jorlind VD [email protected]