Bokslutskommuniké 2023

JULI-DECEMBER 2023

• Intäkterna uppgick till 1,4MSEK (1,7)
  • Aktiverat arbete för egen räkning 1,8MSEK (2,0)
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,2MSEK (-0,6)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,1MSEK (-2,4)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,02SEK (-0,02)

JANUARI-DECEMBER 2023

• Intäkterna uppgick till 3,2 MSEK (2,9)
  • Aktiverat arbete för egen räkning 5,2MSEK(4,0)
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,3MSEK (-4,3)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,7MSEK (-7,6)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,03SEK (-0,08)

VERKSAMHETEN WILLAK AB 2023

Företaget tillverkar och säljer produkter för byggindustrin. Bolaget startade sin verksamhet i oktober 2013. Bolaget är publikt och noterat på NGM-MTF-börsen och har sitt säte i Linköping.

Willak AB har i en vikande byggmarknad färdigställt produktionslinan för väggelement. Klart är att möjliga projekt för väggproduktion minskat succesivt under året.

Willak har fortsatt utvecklingen av produkter till Swemet. Under hösten har initialt konstruerats lösningar för anpassning till containrar. Därifrån har konstruerats kompletta batterihuslösningar på initiativ från Swemet.  Batterihus med blocklösningar för fundament, väggar och tak är designade för att produceras i Willaks produktionslina för väggproduktion. All utveckling i konstruktion och utförande utfört av bolaget. Willak har tillsammans med Swemet designat konceptet och Willak har producerat de första batteri­modul­lådorna till Swemet AB. Lådor tillsammans med kabinetter till hela batterisystem kommer att produceras i Willaks maskinpark.

Kostnadsanpassningar

Flera åtgärder har gjorts för att kostnadsanpassa verksamheten. Vidtagna åtgärder minskar kostnaderna med 2,6MSEK på årsbasis.

Bland dessa kan nämnas reducering av personalstyrka med verkan från och med 1:a juli och minskade lokalkostnader.

Omvända förvärvet

På grund av det allmänna ekonomiska läget har processen saktat in. Det har växlat mellan flera intressenter vilka har fallerat på finansieringar på det övertagande bolagets sida. Det återstår en intressent men process går långsamt men är inte för den delen avstannad.

Willak fortsätter processen att överföra verksamheten till dotterbolaget Utfack Sverige AB.

Kunder

Bolaget har under hösten levererat till en tidigare kund i ett projekt.

Aktivering av utvecklingskostnader

Bolaget har under året aktiverat 5,2MSEK (4,0 MSEK). Dels för att färdigställa tillverkningslinor i fabriken och dels för utveckling av batteriprodukter för Swemet under hösten.

Likviditet och ställning

Bolaget redovisar en förlust på 2,8MSEK för perioden och bolagets kortfristiga skulder överstiger dess kortfristiga fordringar med ca 21MSEK per 2023-12-31. Bolagets brist på likviditet har medfört en stor andel förfallna skulder.

Mot bakgrund av fortsatta förluster är likviditeten mycket ansträngd. Bolaget räknar med att ett kapitaltillskott behövs under kommande halvår.

Nedskrivning av egna kapitalet

I samband med att denna bolagskommuniké publiceras kallar Bolaget till en extra bolagsstämma för att fatta beslut om nedskrivning av det egna kapitalet för att täcka uppkommet underskott. Se kommande kallelse.

Väsentliga händelser under andra halvåret

Bolaget har fokuserat på utvecklingen av batterihus, lådor och kabinetter till Swemets Batteriutbud. Uteslutning av containerlösningar beroende på batteripackarnas storlek har lett till att Willak konstruerat ändamålsenliga lösningar för hela installationen av utrustning kring batteripackar. Blockuppdelning av designen gör installationen på leveransplatsen gör montaget enkelt och snabbt. Alla block och förberedelser kan ske i Willaks produktionslina för väggar.

VD - Martin Axelsson

GRANSKNINGSRAPPORT

Bokslutskommunikén har ej granskats av revisor.

ÅRSREDOVISNING OCH ÅRSSTÄMMA

Årsredovisning och revisionsberättelse beräknas bli publicerade onsdagen den 15 maj.

WilLaks årsstämma kommer att äga rum den fredagen den 14 juni 2024 i bolagets lokaler.

RAPPORTTILLFÄLLEN

Halvårsrapport: fredagen 23 augusti 2024.

Den kompletta rapporten på Bolagets hemsida

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin Axelsson, VD
Telefon: +46 73 246 74 14

Jan Axelsson, styrelseordförande
Telefon: +46 70 952 12 80

Information

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offent­liggörande den 23 februari 2024 kl. 10:30

Kort om WilLak

WilLak är en leverantör av smarta byggsystem till byggbolag som i första hand bygger flerbostadshus. Bolagets byggsystem består av flera egenutvecklade produkter som tillsammans gör att byggnation av främst fler­familjshus blir mer rationell än traditionella metoder. WilLaks egna produkter är prefabricerade utfacknings­väggar och ett patenterat stålpelarsystem med tillhörande brandisolering. WilLak har själva utvecklat sina tillverkningsmetoder, vilket har lett till att Bolagets lösning överträffar konkurrenter som inhandlar kompo­nenter från leverantörer med hänsyn till ledtider, kvalité och utvecklingspotential.

Bolagets aktier är upptagna till handel på Nordic SME.

Om WilLak

www.willak.se
Konstruktion och material

Få löpande information från WilLak via e-post.

Marknad Onoterat Kortnamn WIL ISIN-kod SE0008964266

Jan Axelsson Styrelseordförande [email protected] 070-9521280