REG

KOMMUNIKÉ FRÅN UNIBAPS EXTRA BOLAGSSTÄMMA DEN 2 OKTOBER 2023

Uppsala, 2 oktober 2023. Unibap AB (publ) ("Unibap" eller "Bolaget") har i dag hållit extra bolagsstämma. Extra bolagsstämman i Unibap fattade, bland annat, följande beslut.

Ändring av Bolagets bolagsordning

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att justera gränserna för antalet aktier och aktiekapitalet i Bolagets bolagsordning för att möjliggöra registrering av beslutad företrädesemission vid Bolagsverket.

Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna styrelsens beslut per den 31 augusti 2023 om en företrädesemission av Units med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Aktieägare som på avstämningsdagen, den 4 oktober 2023, är registrerade aktieägare i Unibap, i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken, har företrädesrätt att teckna Units i förhållande till det antal aktier som innehas på avstämningsdagen. Aktieägare kommer att erhålla en (1) uniträtt för varje på avstämningsdagen innehavd aktie. Fyra (4) uniträtter berättigar till teckning av en (1) Unit. Sammanlagt kommer högst 2 934 585 Units att ges ut. Varje Unit består av tio (10) aktier och tre (3) vederlagsfria teckningsoptioner av serie 2023/2024. Aktiekapitalet kommer att ökas med högst 3 968 257,813141 SEK genom emission av högst 29 345 850 aktier. Vidare kommer högst 8 803 755 teckningsoptioner av serie 2023/2024 att ges ut. En (1) teckningsoption av serie 2023/2024 berättigar innehavaren till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget mot kontant betalning till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 2 september 2024 till och med den 13 september 2024, dock lägst 0,14 SEK och högst 5,08 SEK. Anmälan om teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie 2023/2024 kan äga rum under perioden från och med den 17 september 2024 till och med den 1 oktober 2024. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner kommer Bolagets aktiekapital att öka med ytterligare högst 1 190 477,343942 SEK.

Teckningskursen är fastställd till 29 SEK per Unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 2,9 SEK per aktie. Teckningsoptioner av serie 2023/2024 ges ut vederlagsfritt. Den initiala emissionslikviden förväntas uppgå till cirka 85,1 MSEK före avdrag för transaktionskostnader hänförliga till företrädesemissionen. Ytterligare information om företrädesemissionen kommer finnas tillgängligt i det prospekt som beräknas offentliggöras och publiceras på Bolagets webbsida omkring den 5 oktober 2023.

Emissionsbeslutet godkändes av mer än två tredjedelar av såväl avgivna röster som företrädda aktier vid stämman (med bortseende från de aktier som innehas och på stämman företräds av Cidro Förvaltning AB i enlighet med Aktiemarknadsnämndens uttalande 2023:39).

Beslut om emissionsbemyndigande

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, för tiden intill nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier och/eller teckningsoptioner. Styrelsen ska kunna besluta om emission med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor. Styrelsen ska dock inte kunna fatta beslut som innebär att aktiekapitalet ökas med mer än tjugo (20) procent i förhållande till det aktiekapital som föreligger när emissionsbemyndigandet första gången tas i anspråk.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Åman
Verkställande Direktör

+46 70 821 00 51

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 oktober 2023 kl. 14.50 (CEST).

Kort om Unibap

Unibap är ett högteknologiskt företag som erbjuder avancerade lösningar för Edge Computing och Cloud Computing i rymden. Vårt SpaceCloud® erbjudande består av hårdvara, mjukvara samt tjänster som transformerar rymdindustrin genom att etablera en ny standard för AI- och molnlösningar i satelliter. Bolagets kvalitetsledningssystem är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015. Bolaget är noterat vid Nasdaq First North Growth Market.

För mer information, vänligen besök Bolagets hemsida unibap.com.

FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser.

Om Unibap

Bolaget är ett modernt IT-bolag som ligger i framkant med integration av AI-lösningar och robotik. Unibap digitaliserar industrins produktion och tillverkning genom att göra blinda robotar seende i kombination med mänskliga förmågor för kvalitetsavsyning och automatisering. Bakgrunden till Unibap är erfarenheter från mångårig utforskning av rymden, av tillverkning av ruggade industridatorlösningar och robotiklösningar.

www.unibap.com

Få löpande information från Unibap via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn UNIBAP ISIN-kod SE0009606809 Certified Adviser FNCA