Skogsfond Baltikum AB (publ) utreder förutsättningarna för tidigarelagd försäljning av skogsinnehavet

Skogsfond Baltikum AB (publ) utreder förutsättningarna för avyttring av skogstillgångarna före år 2026 med möjliga alternativ för att maximera värdet för bolagets aktieägare.

Bolagets strategi är att förvärva, utveckla och i slutänden avyttra en konsoliderad skogsportfölj senast år 2026. Målet är att generera en genomsnittlig avkastning om 7 - 9 procent per år.

Bolagets innehav av skogsfastigheter den 31 mars 2023 omfattande 9 085 hektar i Lettland och Litauen. Givet hittillsvarande marknadsutveckling för skogsmark i Östersjöregionen - med en prisfördubbling på fyra år - är det relevant att utreda vilka möjligheter som finns att realisera de värden som skapats. Skogsfond Baltikum har därför engagerat rådgivare för genomlysning av förutsättningar och alternativ; Karl Danielsson Farm & Forest samt DLA Piper som legal rådgivare.

I händelse av ett formellt beslut om att inleda en försäljningsprocess kommer detta att kommuniceras separat. För närvarande kommer verksamheten att fortsätta bedriva aktiv skogsförvaltning enligt plan, med genomförande av röjnings- och planteringsprogram.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Olén, vd, 070-33 45 102
www.skogsfondbaltikum.se

Denna information är sådan information som Skogsfond Baltikum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 juni 2023.

Skogsfond Baltikum AB (publ) investerar i skogstillgångar i Baltikum där priset är väsentligt lägre än i Sverige. Målet är att leverera en god avkastning genom att förvärva, utveckla och i slutänden avyttra en konsoliderad skogsportfölj senast år 2026. Bolaget riktar sig till både professionella och icke-professionella investerare. Skogsfond Baltikums A-aktie är upptagen för handel på reglerad marknad NGM Nordic AIF Sweden sedan juni 2019.

Om Skogsfond Baltikum

Skogsfond Baltikum AB (publ) är en svensk alternativ investeringsfond med fokus på investeringar i skogstillgångar i de tre baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen.

www.skogsfondbaltikum.se
Basresurser

Få löpande information från Skogsfond Baltikum via e-post.

Marknad NGM Nordic AIF Kortnamn SKOG-A ISIN-kod SE0012453686

Carl Olén Verkställande direktör [email protected] +46-(0)70-334 51 02