Transaktion med Bio Vitos Norway AS - förändringar

Stockholm, Sverige, 15 Juli 2024 kl 13:20 - Resqunit AB (publ) ("Resqunit" eller "Bolaget") meddelar idag att den första fasen av transaktionen med Bio Vitos Norway AS kommer att slutföras, men med viktiga strategiska förändringar.

De viktigaste punkterna i det ursprungliga avtalet var att

• Bolagets befintliga verksamhet i dotterbolaget Resqunit AS skulle tillföras 2 MSEK i likvida medel för att fortsätta uppbyggnaden av den primära verksamheten.
  • Bolaget skulle få en ny verksamhet i form av försäljning av produkter baserade på Omega 3 genom varumärket "North Norway".
  • Bolaget skulle tillföras nytt kapital för att säkra finansieringen av den förvärvade nya verksamheten
  • Den befintliga verksamheten (Resqunit AS) skulle vara föremål för en köpoption att förvärvas av ett nybildat bolag ägt av Bolagets befintliga aktieägare (före transaktionen)

Att addera ett nytt affärsområde så långt från den befintliga verksamheten skulle ha inneburit en rad utmaningar och skulle enligt Bolagets bedömning ha varit mycket kostsamt och resurskrävande att hantera. Parterna inledde mot denna bakgrund därför förhandlingar för att hitta en smidigare och mer kostnadseffektiv väg framåt, utan att behöva göra betydande strukturella förändringar avseende Bolagets nuvarande verksamhet. Styrelsen i Bolaget är nu glada att kunna meddela att Bolaget har framförhandlat en lösning som, enligt Bolagets bedömning, effektivt kommer att bygga värde i Bolaget. Samtidigt säkras resurser och möjligheten att kunna fokusera på vidareutveckling av den befintliga verksamheten i dotterbolaget Resqunit AS.

Alla formellt materiella punkter från det ursprungliga avtalet behålls, med undantag för den punkt som handlade om de immateriella rättigheterna kopplade till Omega 3. Istället för att ta in ett nytt affärsområde i Bolaget bibehålls Bolagets nuvarande funktion som ett rent holdingbolag, innebärande att Bolaget istället för verksamhet kommer att tillföras aktieinnehav i andra verksamhetsdrivande bolag. I ett första skede av transaktionen kommer 6 000 0000 nya aktier att emitteras i en riktad emission till Bio Vitos Norway AS. Betalningen för de nyemitterade aktierna kommer att ske genom att Bolaget tillförs:

• Kontant betalning om 2 MSEK, vilka kommer att tillföras Resqunit AS
  • 9,9% av aktierna i Bio Vitos Pharma AB (publ)
  • 9,9% av aktierna i QuiaPEG Pharmaceuticals Holding AB
  • 9,9% av aktierna i Net Zero Infrastructure PLC

Bolaget kommer inom det närmaste att fatta det formella emissions beslutet och i samband därmed kommunicera samtliga nödvändiga detaljer kring nyemissionen.

Bolaget förväntar sig att nästa steg i transaktionen, medförande att Bio Vitos därefter erhållit aktier representerande 90 procent av samtliga aktier i Bolaget, kommer att slutföras under innevarande kvartal. Nästa steg i transaktionen kommer bland annat innebära att Bolaget ökar sin ägarandel till 29,9% i ovan nämnda bolag. Därutöver beräknar Bolaget att under året ta positioner i ytterligare två till tre andra noterade bolag. Vi kommer att informera marknaden om vilka bolag detta gäller snart den delen av transaktionen är slutförhandlad. Styrelsen i Bolaget kommer vid lämplig tidpunkt att kalla till extra bolagsstämma i syfte att inhämta stämmans godkännande för de nödvändiga bolagsrättsliga beslut som kommer att krävas för att genomföra transaktionen i sin helhet.

I samband med denna och kommande transaktioner lanserar vi idag en ny hemsida www.resqcure.com där Bolaget informerar om Bolagets aktieinnehav och närmare informerar om sina portföljbolag.

DISCLOSURE REGULATION

This information is information that Resqunit AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation 596/2014. The information in this press release has been published through the agency of the contact persons set out above, on Juli 15, 2024, at 13.20 CET

This release will also be available at https://www.resqunit.com/financial-reports/

Besök våra webbplatser: www.resqunit.com och www.resqcure.com

Detta pressmeddelande är avsett att ge korrekt och aktuell information. Det kan dock finnas oavsiktliga tekniska eller faktiska felaktigheter och det tillhandahålls i befintligt skick utan någon garanti av något slag.

Certified Advisor

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG)

For more information, please contact:

Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB
Email: [email protected]
Telefon: +47 901 68 908

About Resqunit AB

Resqunit is an ocean technology company that develops innovative equipment to disarm and retrieve lost fishing gear. Through the collection of sensor data and software, the company wants to increase knowledge about the ocean and increase catch predictability. Every year, between 500 000 and 1 000 000 tons of fishing gear disappear at sea, including 25 million fishing pots. A significant part of this consists of plastic, which over time dissolves in microplastic particles and enters the food chain. Lost gear harms fisheries, animal populations and the environment. Resqunit AB (publ) was founded in 2021 as a parent company (listco) with 100% of the shares in the Norwegian subsidiary Resqunit AS, founded in 2017.

Om RESQUNIT

Resqunit är ett företag som jobbar för att minska den globala påverkan av förlorad fiskeutrustning.

Exempelvis lösningar som deras reservboj som är monterad på hummerfällor. Om en fälla är i vattnet under en längre tid släpper enheten reservbojen. Bojen flyter upp till ytan och fällan kan plockas upp. Fiskarna sparar pengar och en miljöfara tas bort från havet.

www.resqunit.com

Få löpande information från RESQUNIT via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn RESQ ISIN-kod SE0017131220 Certified Adviser Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB