REG

Kommuniké från årsstämma i Resqunit AB (publ) den 9 juni 2023

Årsstämma i Resqunit AB (publ) ("Bolaget") ägde rum idag den 9 juni 2023 kl 15.00 i Eversheds Sutherland Advokatbyrås lokaler på Sveavägen 20 i Stockholm. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag. De huvudsakliga besluten fattade av stämman framgår nedan.

Fastställande av resultat- och balansräkning och vinstdisposition

Stämman beslutade om att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Stämmande beslutade att ingen vinstutdelning för räkenskapsåret 2022 ska utgå och att årets resultat överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Stämmande beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för deras förvaltning av Bolagets angelägenheter för räkenskapsåret 2022.

Arvode till styrelsen och revisorn

Stämman beslutade att det ska utgå ett arvode om 30 000 norska kronor till envar av de ordinarie styrelseledamöterna, som inte är anställda i Bolaget, samt ett arvode om 50 000 norska kronor till styrelsens ordförande.

Arvode till Bolagets revisor ska utgå enligt löpande av styrelsen godkänd räkning.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fem (5) ledamöter.

Det beslutades om omval av Helge Trettø Olsen, Alf Reime, Morten Bjotveit Tidemann, Hege Forus och Thomas Norheim. Vidare valdes Alf Reime till styrelsens ordförande i enlighet med förslaget i kallelsen.

RSM Stockholm AB omvaldes till Bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Emissionsbemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler mot vederlag i form av kontant betalning och/eller med apportegendom och/eller kvittningsrätt. Enligt 16 kap. aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i Bolaget, anställda, m.fl. Emissionskurs och övriga emissionsvillkor ska vara marknadsmässiga.

Bemyndigandet är begränsat såtillvida att det inte får medföra en ökning av aktiekapitalet med mer än 250 000 kronor från tidpunkten för årsstämman 2023.

Certifierad rådgivare

Certifierad rådgivare till Resqunit AB är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG).

För mer information vänligen kontakta

Helge Trettø Olsen, VD, Resqunit AB

Om Resqunit Ab

Resqunit är ett havsteknikföretag som utvecklar innovativ utrustning för att avväpna och hämta förlorade fiskeredskap. Genom sensordatainsamling och mjukvara siktar företaget på att öka kunskapen om haven och öka fångstförutsägbarheten. Varje år försvinner mellan 500 000 och 1 000 000 ton fiskeredskap till havs, inklusive 25 miljoner fiskefällor. En betydande del av detta består av plast, som med tiden löses upp i mikroplastpartiklar och kommer in i näringskedjan. Förlorade redskap skadar både fisket, djurbestånden och miljön. Resqunit AB (publ) grundades 2021 som ett moderholdingbolag (listco) som innehar 100 % av aktierna i det norska dotterbolaget Resqunit AS, grundat 2017.

Om RESQUNIT

Resqunit är ett företag som jobbar för att minska den globala påverkan av förlorad fiskeutrustning.

Exempelvis lösningar som deras reservboj som är monterad på hummerfällor. Om en fälla är i vattnet under en längre tid släpper enheten reservbojen. Bojen flyter upp till ytan och fällan kan plockas upp. Fiskarna sparar pengar och en miljöfara tas bort från havet.

www.resqunit.com

Få löpande information från RESQUNIT via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn RESQ ISIN-kod SE0017131220 Certified Adviser Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB