Preservia förvärvar samhällsfastighet i Malmö

Preservia och Kian Properties, tillsammans med kapitalpartner, har idag tillträtt en samhällsfastighet i centrala Malmö. Fastigheten med byggnadsår 1968 omfattar en uthyrningsbar area om 3200 kvadratmeter, inkluderande bostäder samt kommersiella lokaler med en skola som den största hyresgästen. Hyresintäkterna för 2023 uppgick till 4,2 miljoner kronor. Likviditetseffekten för Preservias investering uppgår till 4 miljoner kronor.

Planen är att långsiktigt och aktivt förvalta fastigheten och genomföra värdehöjande åtgärder. Fokus med fastigheten kommer ligga på grön omställning, implementering av standardhöjande åtgärder, samt möjligheten att utnyttja byggrätter för bostadsändamål om ca 1000 kvadratmeter, speciellt i en mer gynnsam marknadsmiljö. Köpeskillingen har parterna enats om att hålla konfidentiell.

"Vi letar aktivt efter nya affärsmöjligheter i Öresundsregionen och ser fram emot att fortsätta vår expansion med ytterligare förvärv framöver," säger Topias Riuttamäki, VD Preservia.

Michel Fatehnia, grundare av Kian Properties, tillade: "Vi är entusiastiska över detta förvärv som för oss närmare vårt mål att skapa innovativa och hållbara fastighetslösningar. Kian har långvarigt engagerat sig i området och får med detta förvärv möjlighet till att fortsatt arbeta dedikerat med utveckling av området."

För vidare information, vänligen kontakta:
Preservia Holding AB (publ)
Topias Riuttamäki, VD Tel: +46 (0) 730 69 82 66
E-post: [email protected]

Denna information är sådan information som Preservia Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2024, kl.14.00 CET

Om Preservia Holding

Fastigheter

Få löpande information från Preservia Holding via e-post.

Marknad NGM Nordic SME Kortnamn PHOL-PREF ISIN-kod SE0013486099