PowerCell levererar bränslecellssystem till O.S. Energy för forskningsfartyg

PowerCell, världsledande inom vätgasdrivna elektriska lösningar med unika bränslecellsstackar och system, har tecknat en order på två 100 kW marina bränslecellssystem från O.S. Energy för det hållbara fartygsprojektet Transship II. Denna order innebär en betydande utvidgning av PowerCells erbjudande till segmentet mindre kommersiella fartyg och fritidsfartyg, inklusive både eftermonteringar och nybyggnationer, och visar att tekniken är redo för en bredare marknad.

Detta initiativ fokuserar på en eftermontering för forskningsfartyget Prince Madog med ett banbrytande vätgaselektriskt hybridframdrivningssystem, vilket visar på potentialen för hållbara kraftgenereringslösningar inom sjöfartsindustrin.

Eftermonteringsarbetet ska vara klart i början av 2025 och en demonstration planeras till mars 2025. Transship II-projektet stöds av det brittiska transportdepartementet (UK Department for Transport) som en del av Clean Maritime Demonstration Competition Round 3 (CMDC3) - som genomförs i samarbete med Innovate UK.

Prince Madog, som samägs av Bangor University, kommer att bli en föregångare inom grön maritim teknik genom detta banbrytande initiativ som omfattar totalt 5,5 miljoner pund. Eftermonteringen förväntas minska fartygets utsläpp med upp till 60 %, vilket ligger i linje med de globala ansträngningarna för att minimera sjöfartsindustrins miljöpåverkan.

"Vi är stolta över att ligga i framkant när det gäller hållbar maritim teknik", säger Richard Berkling, VD för PowerCell. "Våra marina bränslecellssystem erbjuder flera fördelar jämfört med traditionella dieselaggregat, som till exempel nollutsläpp, tyst drift och exceptionell tillförlitlighet. Dessutom tar vårt 100 kW marina bränslecellssystem upp samma golvyta som konventionella lösningar, vilket säkerställer sömlös integration i befintliga fartygskonstruktioner. Dessa fördelar är avgörande när branschen går mot grönare och mer effektiva lösningar."

Martin Nuernberg, Managing Director för O.S. Energy (UK), säger: "Vi är mycket glada över att samarbeta med PowerCell, en ledare inom bränslecellsteknik, för att utrusta Prince Madog med det senaste inom marina kraftgenereringssystem. Denna order är ett viktigt steg i vårt engagemang för innovation och miljöansvar och visar på vätgasteknikens potential att förändra sjöfartsindustrin."

Medan stora oceangående fartyg som kommer att kräva nya bränslen står för cirka 85 % av sjöfartsindustrins koldioxidavtryck, är de övriga 15 % redo för en utfasning av fossila bränslen redan idag. Enligt Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) representerar 15 % av mindre shortsea-fartyg fortfarande cirka 150 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år.

Bränsleceller är mycket effektiva och omvandlar kemisk energi direkt till elektrisk energi utan de mellanliggande steg som krävs i en traditionell förbränningsprocess. Bränsleceller är också tystgående när det gäller vibrationer och buller jämfört med konventionella förbränningsmotorer, vilket minskar det utstrålande undervattensljudet i känsliga marina ekosystem.

Transship II-projektet är den största eftermonteringen i sitt slag och omfattar ett konsortium av stora brittiska innovatörer inom grön maritim teknik och vätgassystem. Projektet syftar till att möjliggöra noll- till lågemissionsdrift av Prince Madog 2025 och göra det till en modell för hållbar marin forskning och verksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Berkling

Om PowerCell
PowerCell är en världsledare inom vätgaselektriska lösningar med unika bränslecellsstackar och system. Med årtionden av erfarenhet använder vi vårt kunnande för att accelerera övergången till en utsläppsfri, mer hållbar värld. Vi riktar oss till branscher som flyg, marin, off-road, on-road och stationär kraftproduktion. Med våra banbrytande produkter hjälper vi våra kunder att nå netto noll utsläpp redan idag.

Vi har huvudkontor i Göteborg och försäljning globalt. PowerCell är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om våra produkter och tjänster på powercellgroup.com.

Om PowerCell

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

www.powercell.se
Industrivaror och -tjänster

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn PCELL ISIN-kod SE0006425815 G&W Fondkommission