REG

PowerCell ansöker om notering på Nasdaq Stockholm

Styrelsen för PowerCell har beslutat att ansöka om notering av bolagets aktier på Nasdaq Stockholm. PowerCell kommer inte att ta in kapital i samband med noteringen.

PowerCell är världsledande inom vätgaselektriska lösningar med unika bränslecellstackar och system som bidrar till en utsläppsfri värld. Företaget står inför en starkt växande efterfrågan, driven av övergången till elektrifiering och utsläppsfri energi. PowerCell har ett industrialiserat, starkt erbjudande i framkant av utvecklingen, lämpligt för många olika kommersiella tillämpningar. Idag är företaget en ledande global aktör på de attraktiva marknaderna för utsläppsfritt flyg och sjöfart.

PowerCell grundades 2008 som en industriell spinout från Volvokoncernen och aktien har sedan 2014 handlats på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med kortnamnet PCELL. Sedan 2014 har företaget haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 89 procent och en ökande bruttomarginal som uppgick till 46,2 procent 2022.

"Noteringen på Nasdaq Stockholm är ett naturligt steg som speglar både hur vårt erbjudande och vi som bolag har mognat", säger Richard Berkling, VD för PowerCell. "Vi befinner oss i en stark tillväxtfas och förväntar oss att noteringen kommer att öka kännedomen om PowerCell bland nordiska såväl som internationella investerare och ger oss möjlighet att utöka vår aktieägarbas."

Ytterligare information om noteringsprocessen kommer att tillhandahållas i vederbörlig ordning.

För mer information kontakta gärna:

Richard Berkling
Tel: +46 31 720 36 20

Om PowerCell

PowerCell är en världsledare inom vätgaselektriska lösningar. Med årtionden av erfarenhet använder vi vårt kunnande för att accelerera övergången till en utsläppsfri, mer hållbar värld. Vi riktar oss till branscher som flyg, marin, off-road, on-road och stationär kraftproduktion. Med våra banbrytande produkter hjälper vi våra kunder att nå netto noll utsläpp redan idag.

Vi har huvudkontor i Göteborg och försäljning globalt. PowerCell är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm.

Läs mer om våra produkter och tjänster på powercellgroup.com.

G&W Fondkommission är vår Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market, e-post: [email protected], telefon: 08 503 000 50.

Om PowerCell

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

www.powercell.se
Industrivaror och -tjänster

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn PCELL ISIN-kod SE0006425815 G&W Fondkommission