Förbereder inför kommande serieleveranser

Januari - juni 2024

Nettoomsättning 66,3 MSEK (62,4), en ökning med 6% jämfört med föregående år

Nettoomsättning 118,3 MSEK (112,9), en ökning med 5% jämfört med föregående år

Bruttoresultatet minskade till 11,0 MSEK (21,8) med en bruttomarginal på 16,6% (34,9)

Bruttoresultatet minskade till 35,5 MSEK (40,9) med en bruttomarginal på 30,0% (36,2)

Rörelseresultat före jämförelsestörande poster -39,5 MSEK (-31,7)

Jämförelsestörande poster uppgick till +30 MSEK och relaterar till statligt lån som omvandlats till bidrag om +30 MSEK

Rörelseresultat före jämförelsestörande poster -68,8 MSEK (-57,9)

Rörelseresultat -9,5 MSEK (-31,7)

Rörelseresultat -38,8 MSEK (57,9)

Resultat efter skatt -8,6 MSEK (-22,2)

Resultat efter skatt -33,7 MSEK (-46,3)

Kassaflöde från den löpande verksamheten -50,6 MSEK (-6,6)

Kassaflöde från den löpande verksamheten -11,9 MSEK (5,0)

Resultat per aktie (före och efter utspädning) -0,33 SEK (-0,52)

Resultat per aktie (före och efter utspädning) -1,00 SEK (-0,97)

Väsentliga händelser under andra kvartalet

- Order tecknad för leverans av bränslecellssystem till O.S. Energy vilket utökar PowerCells erbjudande till segmentet för mindre kommersiella fartyg och fritidsbåtar
- Statligt lån omvandlat till bidrag vilket gav en positiv intäkt på 30 MSEK
- Lansering av Marine System 225, en vidareutveckling av PowerCells marina produkterbjudande
- Lån på 50 MSEK tecknat för att finansiera PowerCells fortsatta expansion
- CFO Torbjörn Gustafsson lämnar koncernen i slutet av 2024

Väsentliga händelser efter andra kvartalet
- Order tecknad för leverans av bränslecellssystem till en ledande europeisk OEM-tillverkare av drivsystem till den marina kryssningsindustrin

VD Richard Berkling kommenterar:

Förbereder för växande OEM-marknader

Även om PowerCell visade måttlig tillväxt under andra kvartalet indikerar vår nyligen tillkännagivna order från en ledande europeisk OEM-tillverkare av drivsystem till den marina kryssningsindustrin att energiomställningen är på gång inom kritiska sektorer som flyg, marin och industriell kraftproduktion. OEM-tillverkare börjar nu ta ledarskap i omställningen och driver sina industrier mot kommersiella tillämpningar. Vi ser också fler och fler nationella och överstatliga initiativ som syftar till att stimulera vätgasindustrins fortsatta expansion. Med vår nya finansiering genom Nordea, med stöd av Europeiska investeringsfondens "InvestEU Sustainability Guarantee", har vi goda förutsättningar att möta den starka efterfrågan vi ser och åta oss OEM-ordrar.

Under kvartalet ökade nettoomsättningen med 6 procent till 66,3 MSEK vilket är lägre än vi skulle vilja se och är en konsekvens av den något svagare marknad som vi rapporterade under Q1. Ändå är efterfrågan på vårt erbjudande stark och växande, drivet av ökat fokus på OEM-försäljning där vårt Industrialized Innovation-erbjudande tjänar våra kunder väl med kombinationen av industrialiserade huvudprodukter som är anpassade och integrerade i OEM-lösningen.

Bruttomarginalen uppgick till 16,6 procent (34,9) under andra kvartalet, negativt påverkad av lageromvärdering och en mindre gynnsam produktmix.

Sedan början av 2024 har vi arbetat med att säkra rörelsekapitalfinansiering på grund av övergången från den tidigare fasen av projektförsäljning till mer marknadsdriven tillväxt genom långsiktiga OEM-kontrakt. Under andra kvartalet tecknade vi ett lån med Nordea på 50 miljoner kronor. Lånet är delvis garanterat av Europeiska investeringsfondens "InvestEU Sustainability Guarantee". Denna nya finansiering gör att vi kan gå in i större kundåtaganden och utöka för framtida serieleveranser.

Positivt mottagande för vårt nya Marine System 225

Marinmarknaden är fortfarande en innovationsdriven marknad och även om vi har det vi tror är det bästa marina bränslecellssystemet arbetar vi ständigt för att förbättra kundvärdet. Med lanseringen under kvartalet av Marine System 225 har vi ökat kraften och förbättrat drifteffektiviteten i detta kraftfulla, men ändå kompakta och avancerade kraftgenereringssystem.

Ständiga förbättringar är viktigt i ett teknikskifte och vi bygger på vår erfarenhet och kundfeedback från alla segment - på land, till sjöss och i luften. Med de olika applikationerna, krävande men ändå samarbetsvilliga kunder, har vi omfattande data för att förfina hur våra produkter skapar värde i olika kundapplikationer.

Marine System 225 väcker stort intresse och vi har nyligen tecknat vår första order med en ledande europeisk OEM-tillverkare av drivsystem till den marina kryssningsindustrin.

I kvartalet tecknade vi en order från O.S. Energy på två 100 kW marina bränslecellsystem för kraftproduktion till det hållbara fartygsprojektet Transship II. Denna order representerar en strategisk expansion av vårt erbjudande till segmentet mindre kommersiella fartyg och fritidsfartyg, inklusive både eftermonteringar och nybyggnationer, och visar att vår teknik är redo för en bredare marknad.

Statliga stimulanser snabbar på branschutvecklingen

Vi befinner oss i en övergångstid från tidiga stadier av projektförsäljning till långsiktiga OEM-kontrakt som är mer komplexa till sin natur. Hastigheten i övergången påverkas också av utvecklingen av en stödjande värdekedja samt finansiering för att flytta infrastrukturprojekt till Final Investment Decision (FID). Även om vi verkar på en föränderlig marknad ser vi fler statliga initiativ för att påskynda övergången mot vätgaselektriska lösningar och bränslecellssystem är en viktig del av lösningen för ett utsläppsfritt samhälle. Det är bra för branschutvecklingen att vi ser statliga initiativ i bland annat USA, Europa, Japan och Australien som syftar till att stimulera och snabba på utvecklingen av vätgasindustrin. Kortsiktigt ser vi att framför allt nya kunder är påverkade av den makroekonomiska osäkerheten samtidigt som vi är i en övergångsfas till större kommersiella projekt.

Megatrenden för ett utsläppsfritt samhälle och efterfrågan vi står inför gör mig säker på PowerCells positionering med en väl industrialiserad produktionsprocess och produktportfölj för att hantera övergången från de tidiga stadierna av en projektdriven explorativ marknad till en kommersiellt driven marknad med långsiktiga OEM-leveranser, avslutar VD Richard Berkling.

Länk till rapporten: https://powercell.se/sv/rapporter-och-presentationer

Webcasted presentation: En onlinepresentation äger rum idag torsdag 18 juli kl 10.00. Presentationen kan lyssnas på online eller genom att ringa in. Presentationen följs av en frågestund. Presentationen hålls på engelska.

Om du vill delta online, använd länken https://ir.financialhearings.com/powercell-group-q2-report-2024 . Du kan ställa frågor skriftligt vid onlinepresentationen.

Om du vill delta i telefonkonferensen anmäler du dig via länken https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048561. Efter registrering får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in på konferensen. Du kan ställa frågor muntligt på telefonkonferensen.

Nästa rapport: Rapport för tredje kvartalet 2024 torsdag 17 oktober

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Berkling

Torbjörn Gustafsson
CFO
Telefon: +46 701 86 69 86

Om PowerCell
PowerCell är en världsledare inom vätgaselektriska lösningar med unika bränslecellsstackar och system. Med årtionden av erfarenhet använder vi vårt kunnande för att accelerera övergången till en utsläppsfri, mer hållbar värld. Vi riktar oss till branscher som flyg, marin, off-road, on-road och stationär kraftproduktion. Med våra banbrytande produkter hjälper vi våra kunder att nå netto noll utsläpp redan idag.

Vi har huvudkontor i Göteborg och försäljning globalt. PowerCell är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om våra produkter och tjänster på powercellgroup.com.

Denna information är sådan information som PowerCell Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-07-18 07:30 CEST.

Om PowerCell

PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

www.powercell.se
Industrivaror och -tjänster

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn PCELL ISIN-kod SE0006425815 G&W Fondkommission