CLEMONDO SKRIVER AVTAL MED OVAKO SWEDEN AB

Clemondo tar ytterligare kliv i sin satsning mot svensk industri genom ett avtal med Ovako Sweden AB gällande rengöringsprodukter från varumärkena Strovels och Lahega samt Tork & Absorptionsprodukter. Avtalet som löper i 2 år beräknas vara värt 2-3 MSEK årligen som omfattar anläggningarna i Hofors samt Hällefors.

Clemondo vill vara med och bidra till den gröna återindustrialiseringen som inleddes hösten 2023 på initiativ av regeringen för att främja minskade utsläpp och skapa nya förutsättningar för att driva innovation och gröna tekniker framåt.

Ovako är en ledande europeisk tillverkare av komponentstål till kunder inom till exempel kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med geografisk närvaro i Europa, Nordamerika och Asien och ett stålsortiment som innefattar nischprodukter och skräddarsydda lösningar bidrar Ovako till att skapa värde för såväl kunderna som kundernas kunder i hela världen.

"Miljöaspekter har alltid varit en grundläggande del av Ovakos verksamhet. Vi har minskat våra CO2-utsläpp med 57% sedan 2015 genom effektiva processer, fossilfri el och dedikerade investeringar. Detta har resulterat i att våra stålprodukter har ett koldioxidavtryck som är 80% lägre än det globala genomsnittet. Genom vårt avtal med Clemondo tar vi nu ännu ett steg i vårt hållbarhetsarbete", säger Charlotta Backman, VP Site Management & EHS

"Ovako är ett föredöme när det kommer till hållbar industri och därför känns det riktigt spännande att vi tillsammans arbetar för hållbar rengöring och bättre arbetsmiljö för Ovakos personal. Vi kommer att jobba nära Ovako för att hjälpa dem att göra det enkelt att göra rent", säger Johannes Efstratiadis, Säljchef industri på Clemondo AB

Helsingborg 2024-03-05

Jesper Svensson, CEO
E-post: [email protected]

Johannes Efstratiadis, Säljchef industri
E-post: [email protected]

Clemondo Group AB är en nordisk kemteknisk koncern med säte i Helsingborg. Koncernen utvecklar, producerar och marknadsför rengörings- och underhållsprodukter för proffs under egna varumärken och under kundernas private labels. Aktien är noterad på NASDAQ First North Growth Market och handlas under kortnamnet CLEM. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). Clemondo Group AB (publ), 556792-0193. För ytterligare information se www.clemondo.se

Om Clemondo

Clemondo erbjuder hållbara och effektiva helhetslösningar för rengöring och hygien, med produkter som alltid behövs oavsett konjunktur. Under tre varumärken utvecklar, tillverkar och marknadsför Clemondo egna rengöringsprodukter vid bolagets anläggning i Helsingborg.

www.clemendo.se
Kemikalier

Få löpande information från Clemondo via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn CLEM ISIN-kod SE0005504669 Certified Adviser Carnegie Investment Bank

Jesper Svensson IR-kontakt [email protected] +46 70 529 17 22