Bolagets kommentarer med anledning av avgiven revisionsberättelse avseende räkenskapsåret 2023

Som framgår av revisionsberättelsen i årsredovisningen för 2023 har revisorn lämnat synpunkter rörande dels finansiering för fortsatt drift för 2024, dels värdering avseende andelar i respektive fordringar hos koncernföretag (Nexar Football AB). Med anledning av detta vill styrelsen härmed lämna följande kommentarer:

Bolaget tecknade i augusti 2022 ett väsentligt avtal med delstaten Ogun State Government i Nigeria som löper över fem år och där värdet uppgår till 2 MUSD per år, dvs totalt 10 MUSD. Av olika skäl som angivits i delårsrapporter har igångstartandet av första säsongen av Football Dreamz i delstaten Ogun blivit kraftigt försenad och initial betalning ej ännu erhållits. Nu kommer dock inom kort enligt uppgörelse en första delbetalning om 140,000 USD att erhållas. Därtill har bolaget tecknat avtal med andra parter, som väntas leda till intäkter av betydande storlek. Tilläggas kan att samtliga avtal bedöms ge mycket god nettoavkastning.

Bolaget har under 2023 erhållit medel från större ägare och närstående, vilka delvis har kvittats mot aktier. Likviditeten vid utgången av 2023 var mycket riktigt låg, dock har dessa ägare och närstående har fortsatt tillfört medel under 2024 och kommer att fortsätta att tillföra för att driva verksamheten vidare.

Mot bakgrund av ovanstående gör styrelsen den bedömningen att osäkerheterna kring bolaget kommer att undanröjas och att värdena av andelar och fordringar hos Nexar Football AB kan försvaras liksom att fortsatt drift kan upprätthållas.

För mer information, besök www.nexargroup.se, eller kontakta:

Joachim Kamph, VD Nexar Group AB
telefon: +46 709 95 63 83, epost: [email protected]

Anders Petersen, CFO Nexar Group AB
telefon +45 2620 0696, epost: [email protected]

Om Nexar Group
Nexar med huvudkontor i Sverige, är ett företag som utvecklar Tv-format, främst inom fotboll men också andra sportgrenar. Man arbetar även med spelarmanagement för unga talangfulla fotbollsspelare främst från Afrika. Bolaget har skapat ett antal kommersiella underhållningsformat bl.a. reality programmet Football Dreamz. Bolaget är listat på NGM Nordic SME.

Denna information är sådan information som Nexar Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson(er)s försorg, för offentliggörande den 2024-07-15 14:45 CEST.

Om Nexar Group

www.nexargroup.se

Få löpande information från Nexar Group via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn NXAR ISIN-kod SE0009346109

Joachim Kamph CEO [email protected] +46 (0)70 995 63 83