Mahvie Mineral offentliggör delårsrapport för andra kvartalet 2023

Tredje kvartalet 2023 (juli-september)

• Intäkterna för det andra kvartalet uppgick till 0 (0) TSEK
  • Resultatet efter skatt för det tredje kvartalet uppgick till -1 369 (-1 143) TSEK
  • Resultatet per aktie för det tredje kvartalet uppgick till -0,06 (-0,05) SEK

Första nio månanderna 2023 (januari-september)

• Intäkterna för de första nio månaderna uppgick till 0 (0) TSEK
  • Resultatet efter skatt för de första nio månaderna uppgick till -5 166 (-1 794) TSEK
  • Resultatet per aktie för de första nio månaderna uppgick till -0,23 (-0,24) SEK

Väsentliga händelser under perioden

• Analyser av äldre kärnor stödjer pågående prospektering i Mo i Rana
  • Guldprojektet Haveri får förlängt undersökningstillstånd
  • Mahvie Minerals meddelar utfall av nyttjande av teckningsoptioner serie TO1
  • Mahvie Minerals utreder förutsättningarna för en riktad nyemission
  • Mahvie Minerals har genomfört en riktad nyemission om 6,5 MSEK

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Extra bolagsstämma i Mahvie Minerals
  • Projektuppdatering Mo i Rana-projektet

VD-ord

Bästa aktieägare,

Under hösten har Bolaget genomfört en riktad emission av aktier om 6,5 miljoner kronor med låga emissionskostnader, uppskattat 150 KSEK. Vi är mycket glada över det stöd som visats Bolaget och det är en tydlig indikation att fler ser Mahvie Minerals värden.

I Mo i Ranaprojektet väntar vi på analyssvar och på en inledande mineraltillgångsbedömning. Hög arbetsbelastning och en relativt stor backlogg på analysbolagen har gjort att svaren dragit ut på tiden. Vi förväntar oss dock att de skall komma inom kort.

Under det tredje kvartalet har arbetet inriktats på att slutföra en gemensam databas för Mo i Rana projektet samt att kvalitetssäkra denna och ställa allt underlag till förfogande för tredje part att genomföra en mineraltillgångsbedömning. Mineraltillgångsbedömningen bygger på en stor mängd historisk information som redan finns för Mo i Rana området. Med vår kunskap och ny teknik kan vi analysera tillgänglig information på ett mycket mer systematiskt sätt. Det är ett omfattande arbete men vi förväntar oss relativt snart resultat. Med den utvecklade analysen av området kommer vi kunna vara mer precisa i våra kommande borrprogram och snabbare få resultat och avancera Mo i Rana-projektet mot gruvdrift.

Glädjande var att i slutet på augusti erhöll bolaget förlängning på malmletningstillståndet (den finska motsvarigheten till undersökningstillstånd) för Haveri. Det har gjort att vi dels kunna genomföra den ovan nämnda riktade emissionen, dels påbörja arbetet med att utveckla Haveriprojektet på allvar.

Haveriprojektet är en oslipad diamant. Den preliminära ekonomiska bedömning, Preliminary Economic Assessemt, PEA, se Bolagets hemsida, som gjordes 2014 visade att projektet var marginellt lönsamt. Studier genomförda före 2014, som fokuserande på de höghaltiga delarna av Haveriförekomsten, tyder dock på en betydligt bättre lönsamhet. På grund av finansiella svårigheter kunde inte den dåvarande ägaren, Lappland Goldminers genomföra projektutvecklingen fullt ut. Mahvie Minerals avser att påbörja utvecklingsarbetet med utgångspunkt från förekomstens höga guldhalter och därigenom höja kvalitet och lönsamhet i projektet. Genom att vi nu har en betydligt högre prisnivå på guld samt bättre teknik dels på databehandlingsområdet och dels avseende anrikning av guldmalmer, tror vi att det blir ett framgångskoncept i detta fall.

Målet med det nu inledande arbetet för Haveri är att så snart som möjligt genomföra ett borrprogram - då det genererar den mest tillförlitliga informationen om förekomsten - men innan dess måste existerande information djupanalyseras med den nya strategin i åtanke. Vi har redan sammanställt en databas med all tillgänglig information, något som tidigare ägare inte gjort, och kvalitetssäkrat denna. I Haverifallet har det varit betydligt enklare än i Mo i Rana-fallet då det i Haveriprojektet funnits flera väl dokumenterade mineraltillgångsbedömingar att utgå ifrån. Omedelbart föreliggande är att att ta fram en tydlig tid- och kostnadssatt utvecklingsplan för hur Haveriprojektet utvecklas från dagens PEA-status till en slutlig genomförbarhetsstudie (DFS) på kortast möjliga tid.

Offentliggörande av information

Denna information är sådan information som Mahvie Minerals AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontakt-persons försorg, för offentliggörande den 9 november kl 07.15

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Storm, VD

Mail: [email protected]

Tel: +46 70-594 90 24

Om Mahvie Minerals AB (publ):

Mahvie Minerals är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Bolagets huvudsakliga tillgångar finns i norska Mo i Rana, ett välkänt industri- och gruvområde omfattande såväl smältverk som brytning av järnmalm samt det finska guldprojektet Haveri, beläget i Tammerfors guldbälte. Mahvie Minerals planerar att via prospektering utöka potential och mineraltillgångar samt påbörja utveckling av gruvverksamhet.

För mer information, se Mahvie Minerals hemsida: www.mahvieminerals.se.

Augment Partners AB, tel. +46 8-604 22 55, e-post: [email protected], är Bolagets Mentor.

Om Mahvie Minerals

www.mahvieminerals.com
Basresurser

Få löpande information från Mahvie Minerals via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn MAHVIE ISIN-kod SE0018768210