REG

Lipigon inleder forskningsprojekt om lungskador med University of Washington

Lipigon Pharmaceuticals AB ("Lipigon"), meddelade i dag att de har ingått ett partnerskap med University of Washington (UW). I och med detta kommer UW att ta emot material från Lipigon för att genomföra avancerade studier i modeller för lungskador. Målet är att verifiera fördelarna med att hämma proteinet ANGPTL4 i djurmodeller av lunginfektion och att etablera inhalation av den aktiva substansen som administreringssätt.

Lipigon driver flera läkemedelsutvecklingsprojekt, varav ett syftar till att behandla samhällsförvärvad lunginflammation, CAP (Community Acquired Pneumonia). CAP är en av de vanligaste orsakerna till sjukhusinläggningar och kan leda till allvarliga komplikationer som andnödssyndrom, ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome), ett livshotande tillstånd förknippat med en minskning av lungfunktion. Lipigons CAP-projekt delar målproteinet ANGPTL4 med Lipisense®, bolagets mest avancerade projekt som för närvarande genomgår kliniska prövningar.

Ny forskning indikerar starkt att proteinet ANGPTL4 spelar en skadlig roll genom att bidra till läckage i lungornas blodkärl. Detta tyder på att det finns en terapeutisk potential att dämpa ANGPTL4 för att behandla allvarliga lungsjukdomar, där en behandling som stärker blodkärlens funktion kan minska både sjuklighet och dödlighet.

I USA, Europa och Japan drabbas 4-5 miljoner människor av CAP och ungefär 500 000 människor av ARDS varje år. För behandling av CAP används främst antibiotika (vid bakteriell lunginflammation). Bland sjukhusinlagda CAP-patienter ligger dödligheten på ungefär 8 procent. För ARDS är motsvarande siffra cirka 40 procent. För närvarande finns det ingen godkänd läkemedelsbehandling för patienter med ARDS. Utifrån Lipigons analys representerar CAP-projektet en marknadsmöjlighet värd flera miljarder USD.

Dr. Bill Altemeiers (professor) och Dr. Pavan Bhatrajus (docent) laboratorier vid Division of Pulmonary, Critical Care and Sleep Medicine på University of Washington fokuserar på patobiologin för samhällsförvärvad lunginflammation och akut lungskada, samt på hur endogena aktivatorer påverkar det medfödda immunförsvaret och endotelial dysfunktion (störningar i blodkärlens inre cellskikt). Laboratorierna använder smådjursmodeller av mänskliga sjukdomar för att integrera cell- och molekylärbiologiska studier med rekrytering av inlagda patienter och mätning av kliniskt relevanta parametrar.

"CAP är en av de vanligaste orsakerna till sjukhusinläggning, men vi saknar behandlingar som direkt riktar sig mot kroppens störda reaktion på infektioner. Genom att modulera ANGPTL4-signalvägen skulle det potentiellt kunna förebygga komplikationer efter bakteriella eller virala infektioner. Att testa Lipigons molekyl i prekliniska modeller för lunginfektion är ett betydande framsteg mot att hitta läkemedel till patienter med CAP", säger Dr. Pavan Bhatraju, MD, MSc.

"Vi ser fram emot att arbeta med Dr. Altemeiers och Dr. Bhatrajus laboratorier. De har en imponerande meritlista med flera viktiga publikationer om ANGPTL4:s roll i infektionssjukdomar i lungorna. Laboratorierna är inte bara ledande inom sitt område, de tillhandahåller även de mest avancerade forskningsmodellerna. Vi kunde inte ha hittat en bättre partner för att utforska den terapeutiska potentialen i att använda våra befintliga ANGPTL4-ASO-föreningar för allvarliga lungsjukdomar", säger Stefan K. Nilsson, vd för Lipigon.

"Dessutom är de substanser vi använder i detta projekt redan fullständigt optimerade och utvecklade som reservprodukter inom ramen för Lipisense®-programmet. Detta innebär att de när som helst kan bli nominerade till läkemedelskandidater och inleda studier för att få status som undersökningsläkemedel i USA, en process som är nödvändig för att starta kliniska prövningar", tillägger Stefan K. Nilsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan K. Nilsson, VD, Lipigon
E-post: [email protected]

Om Lipigon
Lipigon Pharmaceuticals AB är ett läkemedelsbolag i klinisk fas som utvecklar läkemedel med nya, unika verkningsmekanismer (first-in-class) för sjukdomar orsakade av rubbningar i kroppens hantering av fetter. Bolagets verksamhet bygger på över 50 års lipidforskning vid Umeå universitet. Lipigon fokuserar initialt på ovanliga sjukdomar som kan ge särläkemedelsstatus och på nischindikationer, men på sikt har bolaget möjlighet att rikta sig mot bredare indikationer inom området, som diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Lipigons pipeline består av tre aktiva projekt: RNA-läkemedelskandidaten Lipisense® mot förhöjda triglycerider där fas II-studier godkändes i februari 2024, ett RNA-läkemedelsprojekt mot lungskada samt ett småmolekylsprojekt för behandling av dyslipidemi (allmänna blodfettsrubbningar) i samarbete med HitGen Inc. Läs mer på www.lipigon.se.

Bolagets aktie (LPGO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Om Lipigon

www.lipigon.se
Sjukvård

Få löpande information från Lipigon via e-post.

Marknad Nasdaq First North Growth Market Kortnamn LPGO ISIN-kod SE0015382072 Certified Adviser G&W Fondkommission

Stefan K. Nilsson VD [email protected] +46 70 578 17 68