FastOut Int. AB har erhållit ett bud på dotterbolaget FastOut AB

FastOut Int. AB, noterat på Nordic SME hos Nordic Growth Market, har mottagit ett kontantbud från ett PropTech-företag på dotterbolaget Fastout AB där hela den operativa verksamheten bedrivs. Kontanterbjudandet på ca 17 miljoner kronor motsvarar en premie på ca 120% procent jämfört med gårdagens stängningskurs i aktien. En enhällig styrelse i FastOut Int. AB ställer sig bakom erbjudandet vilket också är de största ägarna, som representerar ca 26%, gör.

Förvärvet är villkorat av genomförandet av en Due Diligence process, som är i slutfasen, samt att den extra bolagsstämman godkänner försäljningen av dotterbolaget.

FastOut Int. AB är säljare i affären med PropTech företaget och kommer vid en slutförd affär att kvarstå som noterat bolag med befintliga aktieägare och en nettokassa bestående av bland annat köpeskillingen. Styrelsen kommer att utvärdera olika alternativ när affären väl är genomförd för vilken inriktning FastOut Int tar.

Styrelsen ställer sig bakom budet, både med anledning av att det är en bra budpremie, samt att alternativet hade varit en företrädesemission, då det kommer krävas större satsningar och betydande kapital för att nå tillväxt och försäljning av våra produkter på en global marknad. Med FastOuts nuvarande kurs skulle det innebära en betydande utspädning för våra aktieägare. Därför har styrelsen beslutat att föreslå bolagsstämman att ta ett beslut om en försäljning av dotterbolaget FastOut AB enligt lagt kontantbud på 17 miljoner kronor. Planen är att affären skall vara genomförd och likviden erhållen i början av Q4 2024. Fastouts VD Håkan Lindgren kommer följa med till det köpande bolaget.

Thomas Edselius, styrelseordförande på FastOut Int. AB som kommer vara kvar som ordförande i det noterade bolaget, ser affären som logisk och en perfekt match mellan två starka aktörer inom sektorn för bostadsaffärer.

Denna information är sådan information som FastOut Int AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024.

FastOut Int. AB
Enebybergsvägen 8

182 36 DANDERYD

FastOut-Int-AB.pdf

Om FastOut

Få löpande information från FastOut via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn FOUT ISIN-kod SE0007525738