Avtalet för aktieöverlåtelse av Fastout AB är nu signerat

Due Diligence är nu genomförd och aktieöverlåtelseavtalet är signerat med villkoret av att den extra bolagsstämman den 27 september godkänner försäljningen av dotterbolaget FastOut AB.

Köpeskillingen är på 17 miljoner kronor för dotterbolaget inklusive kassan i bolaget. Dotterbolaget säljs på skuldfri basis, vilket innebär att budet på dotterbolaget ska värderas till 17 miljoner kronor.

Vi har idag 79 974 497 aktier och en enkel kalkyl där säljaren erhåller en köpeskilling på 17 miljoner kronor. Detta ger säljaren netto 17 miljoner kronor i köpeskilling vilket i sin tur skulle innebära 0,21 öre per aktie, innan transaktionskostnader. Tillträde är satt till den 1 oktober 2024. I samband med detta byts styrelsen ut i FastOut AB.

Det svenskgrundade och svenskägda PropTech-bolaget Diakrit är köparen. Diakrit är verksamt på tre kontinenter med huvudmarknader i Sverige, Norge, Danmark, USA, Australien och Nya Zealand. Företaget hanterar över 200,000 bostadsaffärer per år och samarbetar med mer än 2,000 kunder globalt. Diakrit levererar högkvalitativa marknadsföringstjänster som bostadsfotografering, planritning, film, och olika virtuella verktyg som hjälper bostäder att sticka ut på marknaden.

Styrelsen kommer att utvärdera olika alternativ för vilken inriktning FastOut Int tar. Ett alternativ vi undersöker är möjligheten till ett omvänt förvärv där Fastout Int potentiellt skulle få en bra utväxling på det kapital som bolaget har efter försäljningen av FastOut AB. Marknaden för omvända förvärv är som vi bedömer det på stark frammarsch när nu många bolag vill till en noterad miljö. Förutom att ha ett noterat bolag har vi dessutom en bra kassa som sätter oss i en styrkeposition. FastOut Int AB kommer även att genomföra ett namnbyte i samband med den extra bolagsstämman den 27 september.

"Det här är en viktig, vältajmad och bra affär mellan FastOut och Diakrit. Aktieägarna i FastOut Int AB får en bra budpremie på sina aktier. Jag är positiv som aktieägare och ser samtidigt fram emot att driva den operativa verksamheten vidare tillsammans med Diakrit", säger Håkan Lindgren.

"Det Håkan och FastOut har byggt är en perfekt pusselbit i vår vision att förbättra bostadsaffärer för både säljare och köpare globalt. Jag ser fram emot att integrera FastOuts produkter för att stärka vårt erbjudande i Sverige samt lansera deras lösningar globalt," säger Erik Abelsson, VD på Diakrit.

Denna information är sådan information som FastOut Int AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 24 september 2024 kl. 09.15

FastOut Int AB
Enebybergsvägen 8
182 36 DANDERYD
www.fastout.com

FastOut Int. AB
Enebybergsvägen 8

182 36 DANDERYD

Om FastOut

Få löpande information från FastOut via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn FOUT ISIN-kod SE0007525738