EYEONID GROUP AB (publ): Bolder har idag tecknat ett samarbetsavtal med det amerikanska företaget Stereolabs SAS

Avtalet avser utveckling som bygger på parternas gemensamma know how inom 3D- sensing, distribuerad AI, och customer engagement lösningar.

Samarbetsavtalet tecknades den 7/5 - 2021 och definierar följande gemensamma aktiviteter och mål:

• Gemensamma utvecklingsprojekt.
  • Korsförsäljning av produkter och mjukvarulösningar för lansering i marknaden.
  • Gemensam prototypframtagning.
  • Ett Live laboratorium i AIR av Bolder för att utveckla och testa koncept, prototyper och pilotprojekt för produkter och lösningar.

Samarbetet består av såväl utveckling där bolagens produkter och tjänster integreras till helhetslösningar som kommer resultera i kommersiella paketeringar och lanseringsplaner för försäljning i flera olika marknader både i USA och Europa. Parterna investerar både teknik, hårdvara och omfattande resurser i projektet som tydligt engagemang till att nå utsatta resultat. Avtalet som initialt är tecknat på två år är fördelat på ett flertal faser. Flera initiativ har redan startats upp och vi kommer löpande att återkomma till såväl framsteg i dessa och hur vi ser på den finansiella påverkan från samarbetet.

Bolder och Stereolabs - samarbetet

Stereolabs bygger teknik som uppfattar och förstår världen som människor gör. Företaget har en bred produktportfölj, inklusive stereokameran ZED 2. Den har en mycket avancerad programvara vilket gör att kameran kan uppleva djup och rörelse som människor gör. ZED-kamerorna har antagits av tusentals utvecklare världen över och används i allt högre grad av stora spelutvecklare för att driva VR-och AR-spel som driver Mix-Reality upplevelser. Stereolabs är ett privatägt företag med kontor i San Francisco, New York och Paris.

"Det är ett mycket spännande samarbete som vi nu tillkännager. Vi är två företag som delar synen på hur viktigt det är att stärka individens integritet i en datadriven värld. Stereolabs 3D-teknik, AI och rörelsesensorer, i kombination med Bolders vision och plattform som ger individen kontroll över sin egen information. Med lösningar som kommer att hjälpa till att effektivisera företagens verksamhet och underlätta nya affärsmodeller som stärker upplevelsen mellan den virtuella och fysiska världen. Företagen kompletterar varandra när det gäller teknik, affärsmodell och kultur. Med vårt samarbete kommer vi att kunna påskynda nya affärsmodeller och med Stereolabs kapacitet ser vi till att vi kan leverera lösningar i större skala ", säger Tomas Olsson, VD för Bolder.

"Kombinationen av vad vi gör i Stereolabs där vi är ledande inom 3D och rörelseavkänning där AI bearbetas i kameran och tillsammans med Bolders plattform som säkerställer att individen är i förarsätet runt sin information gör lagar som GDPR och fokus på integritet i branschen inte blir ett hinder utan mer en möjlighet. Detta leder till nya affärsmodeller som både individer och företag drar nytta av, vilket har varit mycket svårt hittills ", säger Cecile Schmollgruber, CEO of Stereolabs.

"Bolder är glada över att börja samarbeta med en partner som delar samma filosofi och som samtidigt har kompletterande kompetenser och erfarenheter som skulle ha tagit oss år att uppnå. Vi kunde inte ha hittat en bättre matchning för samarbete," säger Eirik Skjaerseth, grundare av Bolder och arkitekten bakom samarbetet.

"Bolder teamet har visat sin styrka och jag är väldigt imponerad över deras förmåga att knyta upp denna affär baserad på en stark vision och plattformsteknik som nu konkretiseras. Affären med Stereolabs är stort steg framåt och ett tydligt styrkebesked kring potentialen i Bolders teknologi och tjänster med en aktör som Stereolabs med starkt fotfäste i bl.a. gamingindustrin. Vidare öppnar samarbetet upp för att vi nu kan bygga fler nya affärer både i Europa och USA, som på sikt kan skapa affärsmöjligheter globalt för gruppen samlade portfölj," säger Patrik Ugander VD Eyeonid Group AB"

Patrik Ugander, CEO, Eyeonid Group AB (publ.)

www.eyeonid.com

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Genom helhetslösningar som kompletteras med försäkring, betalningslösningar och assistanstjänster samt försäljnings- och marknadsstöd för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom och retail, skapar EyeOnID lösningar för nya affärsmöjligheter hos sina kunder.

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 maj 2021 kl. 10.30 CET.

Om Eyeonid Group

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.

www.eyeonid.com

Få löpande information från Eyeonid Group via e-post.

Marknad Nordic SME Sweden Kortnamn EOID ISIN-kod SE0019763988