ENIRO FÖRLÄNGER AVTAL MED PTS TEXTTELEFONI FÖR HÖRSELSKADADE

Eniro har tecknat avtal med PTS om förmedlingstjänsten texttelefoni. Tjänsten förmedlar samtal mellan vuxendöva, barndomsdöva, dövblinda, hörselskadade eller talskadade personer som använder texttelefoner eller motsvarande enheter och personer som använder taltelefoner. Samtalen mellan användarna av förmedlingstjänsten förmedlas ordagrant av förmedlare. Det finns ca 13 000 användare av tjänsten i Sverige.

-        Vi är glada och stolta över att kunna fortsätta att erbjuda detta till marknaden, säger Mattias Wedar VD Eniro Sverige. Vi har drivit tjänsten under många år och är mycket nöjda med att fortsätta som enda leverantör i landet. Vi har ca 90 duktiga förmedlare som finns tillgängliga dygnet runt och hanterar i dagsläget ca 20 000 samtal i månaden.

I och med denna upphandling kommer ett antal förändringar att göras i tjänsten. De flesta förändringar innebär förbättringar och en modernisering av tjänsten genom digital överföring.

PTS väljer i samband med omläggning av tjänsten att göra den kostnadsfri för användarna. Eftersom tjänsten blir kostnadsfri kommer den att byta telefonnummer till ett 020-nummer för att det ska vara tydligt att tjänsten är kostnadsfri. Det kommer att ske över en väl tilltagen övergångsperiod för att informationen ska nå alla. En ytterligare följd av att tjänsten blir kostnadsfri är att det inte längre kommer att vara möjligt att ringa betaltjänster och det blir begränsningar i att ringa utlandssamtal.

Förmedlingstjänsten för Texttelefoni börjar levereras enligt det nya avtalet från den 1 april 2013. Avtalet sträcker sig i 2 år plus 3 års option om förlängning från PTS sida.

För mer information kontakta:

Christina Sjölund, presschef tel:  08-55331818

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetsäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje vecka har Eniro Sveriges digitala tjänster 2,6 miljoner unika besökare som gör 4,9 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 2 000 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.comtwitter.com/enirofacebook.com/eniro

201602089844-1.pdf

Om Eniro Group

Eniro Group är ett nordiskt bolag som hjälper små och medelstora företag med digital marknadsföring.

www.enirogroup.com

Få löpande information från Eniro Group via e-post.

Marknad Stockholmsbörsen Kortnamn ENRO ISIN-kod SE0011256312

Simone Fuchs Head of Legal & Sustainability [email protected]