Avsalts VD Anders Sjögren presenterar översikt av verksamheten

Anders Sjögren, VD för Avsalt Group AB (publ), presenterar en översikt av bolagets verksamhet som ändrat inriktning efter det omvända förvärvet som beslutades på extra bolagsstämman den 2 maj 2024. På den extra bolagsstämman beslutades även om namnbyte från Zesec of Sweden AB till Avsalt Group AB. Till följd av det omvända förvärvet, och den nya verksamhetsinriktningen, krävs ett godkännande från NGM om omnotering.

Hej alla Aktieägare och nyfikna!

Som tidigare nämnt kommer bolagets aktie att handlas på NGM Nordic SME:s observationslista, vilket är ett normalt förfarande vid ett omvänt förvärv. Vi sammanställer nu noteringshandlingarna inför den formella ansökan hos NGM.

Så, till er som inte känner till bolaget sedan tidigare, menar jag att det är rätt tid nu att bygga ett bolag vars patententerade teknologi handlar om att rena vatten från salt. Det handlar inte alls bara om att rena havsvatten, utan alltfler vattenkällor, både grundvatten och ytvatten, blir förorenade av olika former av salt och måste renas innan det kan användas.

Det fina med Avsalt är att tekniken på samma gång är mycket lik det som kallas Electro Dialysis (ED), som har en betydande marknadsandel för bräckt vatten (kontaminerat yt- och grundvatten), men samtidigt så olik att den inte har flera av de inbyggda begränsningar som ED-tekniken har. Vårt team i Malmö jobbar stenhårt för att få ut den första maskinen i ett pilotprojekt för att hos potentiella kunder visa på fördelarna med Avsalts teknik. Vi har en unik och patenterad teknik, och vi ser att intresset är mycket stort eftersom de tekniker som finns på marknaden idag alla har olika former av begränsningar. Låt mig ta några exempel där Avsalts teknik sticker ut:

• Skalbar till stora volymer
  • Låg vikt
  • Kräver inget högt tryck
  • Inga kemikalier
  • Inga förbrukningsdelar
  • Kontinuerlig process

Vi har stora förhoppningar att kunna erbjuda marknaden ett alternativ som blir mycket konkurrenskraftigt, och målet är att på sikt, när bolaget etablerat sig, bygga en affärsmodell med återkommande intäkter från själva reningsprocessen, dvs att kunden betalar för det kunden får - rent vatten.

Samtidigt ser vi att Avsalt måste ta hjälp för att etablera sig på marknaden. Hjälp i form av partnerskap för att kunna vara en del av större vattenreningslösningar, men även för att nå ut på den internationella marknaden snabbare när vi är igenom pilotfasen.

Tack, och jag hoppas att ni finner Avsalt intressant. Mer information om bolaget kommer att vara tillgängligt i det informationsmemorandum som publiceras vid ett godkännande av NGM.

Anders Sjögren, VD för Avsalt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Sjögren, VD
E-post: [email protected]

Kort om Avsalt

Avsalt är ett svenskt miljöteknikbolag som tillverkar avsaltningsmaskiner för att rena vatten. Bolagets patenterade teknologi medför minimalt underhåll och låg energiförbrukning samt möjliggör ett kontinuerligt vattenflöde renat från joner och laddade småmolekyler. Teknologin är baserad på tunna kolbaserade elektroder som, med omväxlande spänningssättning, avlägsnar joner och laddade småmolekyler från vattnet. Bolagets avsaltningsmaskin ger full kontroll över allt ifrån flöde till energiförbrukning samt salthalt, och styrs av ett flertal parametrar som kan optimeras i realtid med hjälp av AI. Ambitionen är att ersätta konkurrerande teknologier genom en mer kostnadseffektiv och kvalitativ teknologi. För mer information, se Avsalts hemsida avsalt.com.

Om Avsalt Group

avsalt.com

Få löpande information från Avsalt Group via e-post.

Marknad NGM Nordic SME Kortnamn AVSALT ISIN-kod SE0015812540