ARCHELON NATURAL RESOURCES AB (publ) Delårsrapport januari till mars 2024

Sammanfattning koncern av rapportperioden januari till mars 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 0 Tkr (0 Tkr).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1124 Tkr (-944 Tkr).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -724 Tkr (-943 Tkr).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,062 kr (-0,001 kr).

Belopp inom parantes avser motsvarande period 2023.

Sammanfattning moderbolag av rapportperioden januari till mars 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 0 Tkr (0 Tkr).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1076 Tkr (-890 Tkr) .
  • Resultatet efter skatt uppgick till -676 Tkr (-889 Tkr).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,058 kr (-0,001 kr).

Bäste aktieägare,

Archelon Natural Resources AB (publ) ("ANR" eller "Bolaget") har som affärsidé att starta råvarurelaterade projekt och, om förutsättningarna bedöms vara gynnsamma, bolagisera dessa för att därefter få dem listade på lämplig marknadsplats för aktiehandel. Därutöver kan Bolaget genom direkta investeringar delta med olika stort ägarintresse i redan existerande bolag inom verksamhetsområdet.

Vårt samhälle har ett stort behov av metaller och mineral. I Europa konsumerar vi ungefär en fjärdedel av världens råvaror, men producerar endast tre procent. Vi är till stor del beroende av import. Enligt EU måste produktionen i Europa öka.

EU har listat ett stort antal mineral och metaller som bedöms som kritiska för vårt samhälle och för välfärden. De kritiska råvarorna väljs ut efter två viktiga kriterier: ekonomisk betydelse och tillgångsrisk.

Behovet av sällsynta jordartsmetaller är som bekant stort och prospektering efter den typen av tillgångar har av EU givits hög prioritet. ANR bedriver genom sitt dotterbolag Archelon REE AB (publ) ("AREE") en kontinuerlig utvärdering av bolagets beviljade undersökningstillstånd. I ett av dessa benämnt Malmkärra nr 3 i Norbergs kommun är ett kärnborrprogram upprättat vilket förväntas kunna genomföras under året.

Antalet så kallade kritiska metaller, enligt EU´s benämning, synes öka i takt med stigande geopolitisk oro. Archelon Natural Resources ser därför goda möjligheter att expandera sin verksamhet inom detta område.

Under senare år har guldpriset stigit kraftigt och ANR har identifierat ett antal guldanomala områden i Sverige som kan bli föremål för ansökan om nya undersökningstillstånd.

ANR har genom ett delägande i Arc Mining AB (publ) ("Arc Mining") haft ett indirekt ägande i Arc Minings helägda dotterbolag Arc Gladhammar K AB ("Arc Gladhammar"). Arc Gladhammar ingick under 2020 avtal om förvärv av bearbetningskoncessionen Gladhammar nr 1 i Västerviks kommun. I koncessionen finns en väl definierat guldmineralisering. Bergsstaten beviljade genom beslut 2023 aldrig överlåtelsen av koncessionen till Arc Gladhammar från den tidigare innehavaren Svenska Bergsbruk AB i likvidation. ANR förvärvade i december 2023 samtliga aktier i Arc Gladhammar från Arc Mining och har därefter hos Näringsdepartementet kompletterat tidigare inlämnad överklagan av Bergsstatens beslut. Om överlåtelsen beviljas kommer ANR inneha en tillgång med ett potentiellt betydande värde.

ANR innehar sedan tidigare ägarandelar i guldbolagen Akobo Minerals AB (publ) och i Norwegian Mineral Exploration AB (Nomex) AS som båda är aktiva i Etiopien.

ANR kommer fortsatt initiera nya projekt, alternativt gå in som delägare i existerande projekt och bolag i verksamheter inom begreppet natural resources. Grundtanken är att projekt och bolag som drivs i egen regi på sikt skall delas ut till ANRs aktieägare.

Göteborg den 23 maj 2024

Tore Hallberg

Verksamheten under rapportperioden

Planerade kärnborrningen i undersökningstillståndet Malmkärra nr 3

Utvärdering av Bolagets intressen omfattande sällsynta jordartsmetaller REE i avsikt att identifiera ytterligare högintressanta objekt fortgår under rapportperioden. Bolaget har för avsikt att under året genomföra den tidigare planerade kärnborrningen i undersökningstillståndet Malmkärra nr 3 i Norbergs kommun där höga halter av sällsynta jordartsmetaller påträffats i association med järnmalm när faran för svinpest med tillhörande tillträdesförbud i området avblåsts.

ANR ser positivt på möjligheten att åter tillåta uranbrytning i Sverige

Bolaget ser positivt på regeringens och Tidöpartiernas beslut att tillsätta en snabbutredning för att undersöka möjligheten att åter göra uranbrytning tillåtet i Sverige.

ANR har i sitt dotterbolag Archelon REE AB ("AREE") flera undersökningstillstånd för sällsynta jordartsmetaller ("REE"). REE förekommer ofta tillsammans med uran i fyndigheter, och många av de tillstånd AREE undersöker uppvisar även tydliga radiometriska anomalier för uran. Vidare har en del av undersökningsområdena dokumenterade förekomster av uran som historiskt har undersökts av andra aktörer. Om regeringen godkänner prospektering och utvinning av uran skulle det vara positivt för Bolaget, som då skulle kunna undersöka områdena för uran utöver potentialen för sällsynta jordartsmetaller.

Sedan 2018 har det varit förbjudet att bryta uran i Sverige, men detta kan nu komma att ändras. Enligt Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) är det "inte klokt att vi måste hantera uran som avfall. Det är kostsamt och en stoppkloss för den potential som svenska fyndigheter har". Romina Pourmokhtari ser inte främst nya renodlade urangruvor framför sig, även om hon inte helt utesluter det. Främst menar hon att det skulle bli mer attraktivt att leta efter andra mineraler och metaller som behövs för den gröna omställningen där även uran kan tas tillvara som en restprodukt.

Uppdatering kring Gladhammarprojektet

ANR ingick den 20 november 2023 avtal om förvärv av samtliga aktier i Arc Gladhammar K AB ("Arc Gladhammar") ("Transaktionen"). Arc Gladhammar hade i sin tur 2020 ingått avtal om förvärv av bearbetningskoncessionen Gladhammar K nr 1 i Västerviks kommun ("Bearbetningskoncessionen") från Svenska Bergsbruk AB i likvidation. Inom Bearbetningskoncessionen finns en väl dokumenterad guldfyndighet.

Bergsstaten har under våren 2023 beslutat att ej medge överlåtelse av Bearbetningskoncessionen till Arc Gladhammar. Bergsstatens beslut har överklagats till regeringen, Klimat- och näringsdepartementet. ANR har efter det att Transaktionen genomfördes hos Klimat - och näringsdepartementet kompletterat tidigare inlämnad överklagan av Bergsstatens beslut. ANR anser sig inneha den kompetens, kontaktnät och tillgång till kapital mm som Bergsstaten bla kräver för att överlåtelsen av Bearbetningskoncessionen ska beviljas.

Bolaget förväntar sig att regeringen fattar beslut i sak alternativt ett beslut om återförvisning till Bergsstaten under andra kvartalet. Om överlåtelsen beviljas kommer ANR inneha en tillgång med ett potentiellt betydande värde.

Avyttring av aktieinnehav i Renewable Ventures Nordic AB

Under rapportperioden har Bolagets aktieinnehav i Renewable Ventures Nordic AB (publ) avyttrats och tillfört Bolaget cirka 0,5 MSEK.

Händelser efter rapportperiodens utgång

Efter rapportperiodens utgång har ytterligare prospekteringsinsatser i fält omfattande kartering och geokemisk provtagning inom AREE´s undersökningstillstånd genomförts.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport avseende andra kvartalet lämnas torsdagen den 22 augusti 2024.

Delårsrapport avseende tredje kvartalet lämnas torsdagen den 21 november 2024.

Bokslutskommuniké för 2024 lämnas torsdagen den 20 februari 2025.

Rapporter, pressmeddelanden med mera publiceras via beQuoted. Se även www.archelon.se.

Granskningsrapport

Denna delårsrapport har inte varit föremål för revisorns granskning.

Göteborg den 23 maj 2024

Archelon Natural Resources AB (publ)

För ytterligare information kontakta VD Tore Hallberg.

Telefon: 0706 237390

E-post: [email protected]

Denna information är insiderinformation som Archelon Natural Resources AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024 kl 0830

Om Archelon Natural Resources

Övergripande affärsidé är att exploatera georesurser genom att identifiera, förädla och skapa mervärden i råvarubaserade projekt, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Syftet är att genom prospektering i egen regi och i samarbete med andra aktörer upparbeta mineralfyndigheter med potential att utvecklas till ekonomiskt bärkraftiga gruvprojekt.

archelon.se
Råvaror

Få löpande information från Archelon Natural Resources via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn ALONNR-B ISIN-kod SE0020355188