Zhoda Investments utökar vinverksamheten i Dalmatien

Zhoda Investments har förvärvat 50% i Restaurant Filippi, en restaurang med en Michelin-rekommendation på den dalmatiska ön Korcula. Det är en finansiellt attraktiv investering med kort återbetalningsperiod. Dessutom finns viktiga operationella synergier med Zhoda Investments vinverksamhet.

-Det känns fint att få presentera investeringen i Filippi. Restaurangen har höga kulinariska ambitioner och ett fantastiskt läge vid Adriatiska havet. Investeringen har en kort återbetalningsperiod, men minst lika viktigt är de operationella synergierna mellan restaurangen och vår vinverksamhet. För det första kommer restaurangen att vara en betydande försäljningskanal för de nyligen lanserade premiumvinerna från Zhoda Investments två vingårdar. För det andra så får vi tillgång till viktig kunskap och erfarenhet som kan användas på vingårdarna Testament Winery och Black Island Winery där vi bedriver gårdsförsäljning och vinprovningar. Detta bidrar till att vinverksamheten kan växa med god lönsamhet, säger Robert Karlsson, vd Zhoda Investments.

Filippi erbjuder det moderna dalmatiska köket baserat på hantverksmässiga traditioner och tar restaurangnäringen till en ny nivå på ön Korcula där Zhoda Investments vingård Black Island Winery är belägen. Restaurangen har tilldelats en Michelin Recommendation under fem av de senaste sex åren. Restaurangen ligger på strandvägen i gamla stan med en magnifik utsikt över Adriatiska havet. Kocken Dragan Kordic har nyligen rekryterats från en av Kroatiens restauranger med en Michelin-stjärna.

Köpeskillingen för 50% i restaurangen uppgår till 800 000 kr och den förväntade återbetalningsperioden är två år. Omsättningen för hela restaurangen under 2023 förväntas uppgå till 7 miljoner kronor.

Länk till Restaurant Filippi hemsida: www.restaurantfilippi.com
Länk till Restaurant Fillippi facebooksida: https://www.facebook.com/RestaurantFilippis
Bilagor: Bilder från Restaurant Filippi

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Karlsson, vd Zhoda Investments AB
+46 709 565 141, [email protected]
www.zhodainvestments.com

Fakta om Zhoda Investments

Zhoda Investments investerar i utvalda europeiska onoterade bolag och utvecklar dem mot ökad tillväxt och lönsamhet genom aktivt ägande och entreprenörskap. I kustregionen Dalmatien i Kroatien äger Zhoda två vingårdar - Testament Winery och Black Island Winery. Med lokala ekologiska druvor, landets bästa vinmakare och en tvåtusenårig vintradition är det Zhodas målsättning att skapa Kroatiens bästa vin och bli landets främsta exportör av kvalitetsviner. Visionen är att nå en produktion om en miljon flaskor per år. Bolaget har även ett 45 procentigt ägarintresse i oljefältet Lelyaki i Ukraina med bevisade och sannolika oljereserver av kategorin 2P på 8 miljoner fat netto till bolaget. Zhoda Investments letar aktivt efter nya investeringar. Läs mer på www.zhodainvestments.com.

Om Zhoda Investments

zhodainvestments.com
Olja och gas

Få löpande information från Zhoda Investments via e-post.

Marknad beQuoted inofficiella Kortnamn ZHOD-B ISIN-kod SE0007789524