Uppdatering från oljeverksamheten i Ukraina

Zhoda Investments oljeverksamhet i Ukraina har utvecklats väl under 2023 trots utmaningarna som Rysslands invasion skapar för landet.

- Det har nu gått två år sedan Rysslands invasion och Ukraina genomgår en synnerligen svår period i sin historia. Det är en prövande tid för landet och många människor lider. Zhoda Investments verksamhet påverkas självklart av detta, samtidigt som det är tillfredsställande att oljeproduktion fortsätter och att verksamheten tagit operativa steg framåt under 2023 med en vinst på drygt 5 miljoner kronor som följd. Zhoda noterar även att Permanent Court of Arbitration i Hague nyligen tilldömt Ryssland en skyldighet att utge betydande skadeståndsersättning för gastillgångar i Svarta havet som även Zhoda har intressen i, säger Robert Karlsson, vd Zhoda Investments.

Läget för Zhodas oljeverksamhet

Zhoda har ett joint venture med Ukrainas största olje- och gasbolag som ägs av ukrainska staten. Oljefältet som Zhoda har ett 45 procentigt intresse i ligger cirka 15 mil öster om huvudstaden Kiev. Fältet och infrastrukturen är oskadade, det dagliga arbetet fortsätter och oljeproduktion är i gång. Bortsett från några veckor i början av mars 2022 har det inte varit några ryska trupper i området.

Kriget som pågår i landets östra delar påverkar affärs- och arbetsförhållandena i hela Ukraina. El ransoneras och det finns även begränsningar avseende vilka tider på dygnet som arbeten får utföras på fältet.

Ändock fortsätter det dagliga livet i Kiev och på oljefältet, vilket gör det möjligt att utveckla verksamheten.

Produktionen har stabiliserats

Fältets produktion minskade under pandemin och sedan under den inledande tiden efter invasionen som ett resultat av lägre investeringar i brunnarna på fältet. Produktionen 2023 uppgick till cirka 20 000 fat vilket är en minskning med 22% på årsbasis, men tack vare vidtagna åtgärder har produktionen legat på en stabil nivå sedan början av 2023.

Vinst och höga försäljningspriser på olja i Ukraina

Zhodas andel av vinsten för 2023 uppgår till drygt 5 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med nollresultatet 2022. Förbättringen beror dels på de höga priserna på olja i Ukraina och en försäljning av lager som byggdes upp under 2022. Försäljningen under 2023 uppgick till 39 000 fat.

Sedan mitten av 2023 har prisnivån på olja i Ukraina var hög. Samtliga försäljningar sedan dess har skett med en premie på det internationella referenspriset Brent-olja.

Kassaflöde, utdelningar och restriktioner

Oljeverksamheten har haft ett starkt positivt kassaflöde från försäljningen av olja, och den har allokerats till att stärka det ukrainska bolagets balansräkning. Operatörens leverantörsskulder minskade under 2023 från 15 miljoner kronor till 2 miljoner kronor. Detta innebär att operatörens rörelsekapital nu är återställt samt utan några räntebärande skulder och därmed i ett finansiellt läge som möjliggör utbetalning av utdelningar.

Under 2024 har Zhoda för första gången sedan 2021 erhållit utdelning från oljeverksamheten. Den första utdelningen uppgick till cirka 1 miljon kronor och ytterligare en utdelning på 1,5 miljoner kronor förväntas erhållas inom kort. Målsättningen är att regelbundet erhålla ytterligare utdelningar kvartalsvis 2024.

Som en följd av kriget tillåter Ukrainas nationalbank inte för närvarande att utdelningar får föras ut från landet. Detta innebär att Zhoda behåller utdelningarna på ett konto i en västerländsk bank i Ukraina. Nationalbanken är under tryck att lätta på restriktionerna men det är i dagsläget inte känt när så kan ske.

Arbetsprogram för att öka produktionen

Zhoda har tillsammans med sin partner tillsatt en ny operativ ledning i oljeverksamheten. Förändringen stärker den geologiska och fältutvecklande kompetensen i bolaget. Den nya ledningens uppgift är att öka fältets produktion genom att återställa utvinningen ur de brunnar som inte är i drift och därmed stärka resultatet och kassaflödet. Förberedande åtgärder har redan vidtagits och arbetsprogrammets fältarbeten kommer att inledas under andra kvartalet i år. Operatören kommer även att ansöka om en lägre produktionsskatt på tillkommande produktion, något som kan komma att väsentligt öka lönsamheten på det arbete som nu inleds.

Offshoretillgångar i Svarta havet

Ett av Zhoda Investments dotterbolag är sedan cirka 15 år partner till ett statligt ukrainskt bolag för att utveckla gaslicenser i Svarta havet. År 2014 efter invasionen av Krim beslagtog Ryssland dessa tillgångar illegalt. Ukrainska staten tilldelades nyligen av Permanent Court of Arbitration i Hague ett skadestånd på 46 miljoner US-dollar, motsvarande 500 miljoner kronor, plus ränta för sina 50 procent i samma gastillgångar som Zhoda innehar rättigheter till de övriga 50 procenten. Zhoda noterar därför att en internationell domstol klargjort såväl att Ryssland illegalt annekterat tillgångar som att samma tillgång som Zhoda innehar har åsatts ett värde på 500 miljoner kronor. Zhoda ser nu över sina möjligheter att påbörja en liknande rättslig process mot Ryssland som Ukraina nu slutfört.

Produktion och finansiella tal ovan avser Zhodas 45-procentiga andel.

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Karlsson, vd Zhoda Investments AB
+46 709 565 141, [email protected]
www.zhodainvestments.com

Fakta om Zhoda Investments
Zhoda Investments investerar i utvalda europeiska onoterade bolag och utvecklar dem mot ökad tillväxt och lönsamhet genom aktivt ägande och entreprenörskap. I kustregionen Dalmatien i Kroatien äger Zhoda två vingårdar - Testament Winery och Black Island Winery. Med lokala ekologiska druvor, landets bästa vinmakare och en tvåtusenårig vintradition är det Zhodas målsättning att skapa Kroatiens bästa vin och bli landets främsta exportör av kvalitetsviner. Visionen är att nå en produktion om en miljon flaskor per år. Bolaget har även ett 45 procentigt ägarintresse i oljefältet Lelyaki i Ukraina med bevisade och sannolika oljereserver av kategorin 2P på 8 miljoner fat netto till bolaget. Zhoda Investments letar aktivt efter nya investeringar. Läs mer på www.zhodainvestments.com.

Om Zhoda Investments

zhodainvestments.com
Olja och gas

Få löpande information från Zhoda Investments via e-post.

Marknad beQuoted inofficiella Kortnamn ZHOD-B ISIN-kod SE0007789524