Rapport från skörden 2023. Nya druvor och nya viner.

Zhoda Investments helägda dotterbolag Testament Winery är Kroatiens första svenska vingård. Målet är att skapa Kroatiens bästa vin. Årets skörd uppgick till 185 ton druvor, vilket ger cirka 150 000 flaskor. På systervingården Black Island Winery uppgick årets produktion till 80 000 flaskor.

-Alla druvor på Testament Winerys ekologiska vinodling har skördats för hand. Nu har druvmusten jäst färdigt och vi räknar med en total produktion på cirka 230 000 flaskor i år. Årets skörd var lägre än de två senaste åren på grund av en hagelstorm i våras. Vi räknar dock inte med att det kommer att påverka försäljningen nämnvärt under 2024 eftersom merparten av vinerna är röda viner som lagras och ska lanseras på marknaden först om några år. Vinmakare Juraj Sladic bedömer att kvalitén på druvorna håller mycket hög nivå och vi ser fram emot att få presentera vinerna till världens vinälskare, säger Robert Karlsson, vd Zhoda Investments.

Zhoda Investments två vingårdar Testament Winery och Black Island Winery har sedan 2017 byggt upp en bred portfölj av viner i tre segment - entry level, medium och premium. Vinerna serveras på över 150 restauranger i Kroatien varav flera med stjärna i Michelinguiden. Portföljen på närmare 20 olika viner är alla gjorda på lokala dalmatiska druvor. Att det växer så många som sju olika druvsorter på Testament Winerys 50-hektar stora vinodling gör det möjligt att möta den moderna vinkonsumentens efterfrågan på en bredd av stilar på vin gjorda på lokala druvor i olika prisklasser. Det är vingårdarnas målsättning att steg för steg öka försäljningen av premiumviner och att ta emot fler gäster till gårdsförsäljningen där marginalerna är som högst.

Skördarna i många länder i Europa har varit lägre än tidigare i år, och det gäller även för Testament Winery, som drabbades av en hagelstorm i våras. Testament har erhållit en ersättning från försäkringsbolaget på en dryg miljon kronor. Själva plantorna är oskadda och beräknas ge full skörd igen redan kommande sommar och höst.

Vinklubben Testament Vänner

I vinklubben Testament Vänner kan alla Sveriges vinälskare följa vinäventyret på Kroatiens första svenska vingård och resan mot att skapa Kroatiens bästa vin. Anmälan om kostnadsfritt medlemskap sker via www.testamentvanner.com.

Bilder från skörden

Bifogat detta pressmeddelande finns bilder från skörden.

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Karlsson, vd Zhoda Investments AB
+46 709 565 141, [email protected]
www.zhodainvestments.com

Fakta om Zhoda Investments
Zhoda Investments investerar i utvalda europeiska onoterade bolag och utvecklar dem mot ökad tillväxt och lönsamhet genom aktivt ägande och entreprenörskap. I kustregionen Dalmatien i Kroatien äger Zhoda två vingårdar - Testament Winery och Black Island Winery. Med lokala ekologiska druvor, landets bästa vinmakare och en tvåtusenårig vintradition är det Zhodas målsättning att skapa Kroatiens bästa vin och bli landets främsta exportör av kvalitetsviner. Visionen är att nå en produktion om en miljon flaskor per år. Bolaget har även ett 45 procentigt ägarintresse i oljefältet Lelyaki i Ukraina med bevisade och sannolika oljereserver av kategorin 2P på 8 miljoner fat netto till bolaget. Zhoda Investments letar aktivt efter nya investeringar. Läs mer på www.zhodainvestments.com.

Om Zhoda Investments

zhodainvestments.com
Olja och gas

Få löpande information från Zhoda Investments via e-post.

Marknad beQuoted inofficiella Kortnamn ZHOD-B ISIN-kod SE0007789524