Xavi Solutions delårsrapport Januari - Juni 2023

Stockholm,17 augusti 2023

DELÅRSRAPPORT

Snabb marknadsavmattning och ökad konkurrens påverkar andra kvartalets resultat.

April - Juni 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 25,1 (29,0) mkr
  • EBITA-resultatet uppgick till -3,9 (-1,9) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -3,9 (-1,9) mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -4,0 (-2,3) mkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06) kr

Januari - Juni 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 56,1 (61,5) mkr
  • EBITA-resultatet uppgick till -2,7 (-0,7) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -2,7 (-0,7) mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -2,8 (-1,7) mkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,02 (-0,05) kr

VD ORD

Vi presenterar idag en rapport som lämnar mycket att önska. Precis som många andra kollegor i branschen märker vi av den avmattning som började 2023 och nu slår igenom samtliga affärssegment. Vi har en hel del arbete att göra med att fokusera på våra kunder och se till att vi har en organisation som är slimmad, snabbfotad och effektiv. Med min erfarenhet och kunskap om branschens villkor, kommer jag att se till att vi så snabbt som möjligt anpassar oss till att möta denna nya marknadssituation. Vi ser över samtliga interna administrativa resurser, omförhandlar kontrakt och på alla sätt arbetar för att hantera en ny beläggningssituation. Jag har alltid drivit bolag med devisen, "med nöjda kunder och en sund verksamhet med bra uppdrag kommer också resultaten".

Vägen dit är en stabil värdegrund och en sund arbetsmiljö. Vårt fulla fokus riktas nu på sälj, både avseende nykundsbearbetning, men även stort fokus på befintliga kunder, där hela organisationen är med och drar tillsammans. Vi behöver hantera situationen på ett sätt som gör att vi står stadigt när konjunkturen vänder och att vi återigen ser en ökning i efterfrågan på IT-tjänster rent generellt.

Margareta Strandbacke tf VD / Koncernchef Xavi Solutionnode AB

För mer information vänligen kontakta:

Margareta Strandbacke

tf VD/Koncernchef

Mobil +46 72 522 22 75

Växel +46 8 60 10 100

Denna information är sådan information som Xavi Solutionnode AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2023 kl. 08:30 CET.

Kort om Xavi Solutionnode AB (publ)

Xavi Solutionnode-koncernen, är noterat på NORDIC SME sedan 2017 har till föremål att huvudsakligen investera i informationsteknologi, systemutveckling och IT support och Service. Verksamheten bedrivs i huvudsak i självständiga dotterbolag, främst Frontwalker Group AB och Tavana IT AB.

Frontwalker och Tavana erbjuder resurs- och kompetensförstärkning inom systemutvecklingsprocessens alla faser, helhetsåttaganden kring utveckling och förvaltning av stora kundspecifika IT-system samt för bemanning av IT-support. Frontwalker bedrivs i självständiga dotterbolag i Malmö, Stockholm, Uppsala, Göteborg och Sundsvall och sysselsätter ca 120 medarbetare.

Om Xavi Solutionnode

Få löpande information från Xavi Solutionnode via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn XAVI-B ISIN-kod SE0003088541