DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2023

JULI - SEPTEMBER 2023

• Koncernens omsättning uppgick under perioden till 0 (0) KSEK
  • Koncernens nettoresultat uppgick under perioden till -716 (-1 137) KSEK, vilket motsvarar en förbättring med 421 KSEK i jämförelse med samma period 2022
  • Koncernens nettoresultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,05) SEK

JANUARI - SEPTEMBER 2023

• Koncernens omsättning uppgick under perioden till 103 (300) KSEK
  • Koncernens nettoresultat uppgick under perioden till -1 750 (-3 139) KSEK, vilket motsvarar en förbättring med 1 389 KSEK i jämförelse med samma period 2022
  • Det förbättrade resultatet under perioden förklaras huvudsakligen av lägre kostnader till följd av lägre aktivitet till följd av försening av uppstart av Football Dreamz andra säsong
  • Koncernens nettoresultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,18) SEK
  • Koncernens egna kapital per aktie uppgick till 0,09 (0,16) SEK

VERKSAMHETEN UNDER JANUARI-SEPTEMBER 2023

Bolaget har tidigare meddelat om försenad inspelning av Tv programmet Football Dreamz. Enligt Ogun State Government, Ministry of Youth and Sports, som är värd för Football Dreamz 2023, förutsätter detta att den godkända budgeten för 2023 först måste implementeras, att delstatsvalet därutöver ska ha blivit genomförd och överlämnandet till ny guvernör mm verkställts innan inspelning av Football Dreamz kan planeras.

Processen med politiska övergångar har blivit utdragen om än gått framåt. Dessutom ersätter Centralbanken i Nigeria landets nuvarande sedlar med nydesignade dito vilket skapar en ekonomisk oro i landet. Centralbankens mål är att återvinna cirka 85 % av den totala valutan i omlopp utanför banksystemet. Allt detta har väsentligt försenat och förhindrat genomförandet av planerade aktiviteter, vilket skulle kunna medföra negativa ekonomiska konsekvenser för bolaget. Trots denna osäkerhet hyser Nexar förhoppning att slutligen landa i en uppstart av kommande säsong av Football Dreamz, dock tidigast under första kvartalet 2024.

I augusti ingick Nexar samarbetsavtal med Stars of Egypt om att producera en arabisk version av Football Dreamz. Stars of Egypt har pågående samarbete med Ministry of Youth and Sports och ett kvalitativt kommersiellt nätverk med god lokal kännedom kring talangutveckling. Tillsammans bidrar det till en spännande planerad inspelning av Football Dreamz i Kairo under senare delen av kvartal 1, 2024. Intäkter från programmet baseras primärt genom avtal med TV-mediaföretag, produktplacering och TV reklam.

Stars of Egypt är en framväxande nationell talangplattform för fotbollsspelare i åldrarna 5 till 19 år under överinseende av Ministry of Youth and Sports. Med fler än 32 miljoner människor under 14 år har Egypten en enorm potential att upptäcka nya talanger och utveckla framtida fotbollsstjärnor.

Samarbetet innebär att Stars of Egypt blir Nexars partner i flertalet arabisktalande afrikanska länder såsom bland annat Algeriet, Egypten, Marocko, Tunisien, Libyen och i Mellan Östern länder som Förenade Arabemiraten, Irak, Jordanien, Kuwait, Libanon, Oman, Qatar och Saudiarabien. Syftet är att marknadsföra Football Dreamz för ledande tv-kanaler och produktionsbolag i olika territorier för att på så sätt uppnå en bred tv-distribution främst i Nordafrika och i Mellan Östern. Målet är också att hitta talangfulla spelare till den arabiska versionen av Football Dreamz.

Nexar Football AB har under perioden fortsatt att förhandla med flera större mediebolag avseende sändningsrättigheterna till Football Dreamz främst på den afrikanska marknaden. Nexar Football fortsätter att planera och organisera nya kvalificeringsprogram främst i Västafrika och Östafrika där unga talangfulla spelare scoutas och väljs ut för att medverka i Football Dreamz 2024. Scouting programmen resulterar i att 1000-tals spelare utvärderas av Nexar Football scoutingnätverk. Nexar Football utvidgar dessutom sin scouting verksamhet i syfte att hitta kvalitativa spelare till Football Dreamz 2024. Scouting verksamheten omfattas nu av 17 länder mot tidigare 14 länder. Syftet med det är att Nexar skall vara förberedda för att lansera en fransk och arabisk version av Football Dreamz utifrån diskussioner som förs med Tv mediabolag under 2024.

Nexar Football mottog en förfrågan om att producera ett nytt `klubb Tv reality format´ och möte med den europeiska fotbollsklubben hölls sedan under juli månad. Efter mötet utvärderar nu parterna nivå på produktionen och budget för formatet.

I april 2023 tilldömdes Nexar Group AB 100 KSEK i bot från marknadsplatsen NGM:s disciplinkommitté kopplat till bristande informationshantering. Bristen relaterar till att bolaget enligt beslutet inte uppfyllde kravet på att offentliggöra insiderinformation så snart som möjligt samt att Nexars pressmeddelande den 12 augusti 2022 saknade hänvisning till att informationen var sådan som bolaget var skyldigt att offentliggöra enligt MAR-reglerna, trots att informationen uppenbarligen var insiderinformation.

Spelarna Moussa Loukmane och Rabiou Sankamao, som deltagit i första säsongen av Football Dreamz, blev uttagna till att representera Benins Landslag inför matchen mot Senegal den 17 Juni. Matchen avsåg kavalificering inför AFCON 2024.

Nexar och ChromaWay har beslutat att inleda ett samarbete med fokus på afrikansk fotboll, fansengagemang och utveckling av Nexars TV format Football Dreamz genom anslutning till ChromaWays African Legends NFT-Plattform. ChromaWay är en branschledande teknikleverantör inom området blockchain och Web3-utveckling. ChromaWay bygger, hanterar och utvecklar community-drivna plattformar fokuserade på fansengagemang samt är en av tre potentiella tekniska partner till EU, Europeiska unionen.

Målsättningen är att genom Nexars relationer med afrikanska fotbollslegender och kännedom om afrikansk fotboll tillföra kvalitativt innehåll till ChromaWays sportvertikal, African Legends NFT-plattform i syfte att utveckla afrikansk fotboll.

Nexar ser stora möjligheter till nya intäkter genom African Legends, försäljning av NFT samlarkort på legender, speciella fotbollsminnen med verkliga förmåner för fansen, insamlingsplattform för lokala projekt till exempel anlägga fotbollsplaner, starta fotbollsskolor och TV formatet Football Dreamz i anslutning till African Legends och andra produkter i ChromaWays verksamhet. Arbetet med att leverera och kontraktera legender för att medverka i African Legends plattformen intensifieras och legender som Nwankwo Kanu och Samuel Kuffour har bekräftat sin medverkan och fler legender ansluter inom kort.

Parterna har även kommit överens om att inom 12 månader utvärdera möjligheten att etablera ett gemensamt bolag.

HÄNDELSE REFTER PERIODENS UTGÅNG

Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober invaldes Thomas Flinck och Pelle Norberg till nya ledamöter. Sverker Littorin och Georg Hochwimmer utträdde samtidigt ur styrelsen och Thomas Flinck invaldes som ny ordförande efter Sverker Littorin.

Moderbolaget

Moderbolaget och även koncernen redovisar övriga intäkter 364 KSEK avseende återföring av tidigare gjorda reserveringar.

Finansiering

Bolaget har under första halvåret tillförts totalt 1 150 KSEK, varav 1 000 KSEK genom lån från två av bolagets största ägare och 150 KSEK genom teckningsoptioner från VD Joachim Kamph. Av de 1 000 KSEK erhölls 500 KSEK under andra kvartalet. Av dessa 1 000 KSEK ska 800 KSEK, jämte upplupen ränta på totalt 383 tkr (belöpande på dels detta belopp, dels konvertibelt lån från -22 på 3 000 KSEK) kvittas mot aktier enligt beslut vid extra bolagsstämma den 21 juni 2023.

Kommande rapporttillfällen avseende 2023

Bokslutskommuniké                                21 februari 2024

Styrelsen den 24 november 2023

Rapporten bifogas i sin helhet.

Denna information är sådan information som Nexar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 november 2023. För mer information, besök www.nexargroup.se, eller kontakta:

Joachim Kamph, VD, [email protected]

Anders Petersen, CFO, [email protected]

Om Nexar Group

www.nexargroup.se

Få löpande information från Nexar Group via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn NXAR ISIN-kod SE0009346109

Joachim Kamph CEO [email protected] +46 (0)70 995 63 83