DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2024

APRIL - JUNI 2024

• Koncernens omsättning uppgick under perioden till 27 (0) KSEK
  • Koncernens nettoresultat uppgick under perioden till -784 (-712) KSEK, vilket motsvarar en försämring med 72 KSEK i jämförelse med samma period 2023
  • Koncernens nettoresultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,02) SEK

JANUARI - JUNI 2024

• Koncernens omsättning uppgick under perioden till 73 (103) KSEK
  • Koncernens nettoresultat uppgick under perioden till -1 603 (-1 034) KSEK, vilket motsvarar en försämring med 569 KSEK i jämförelse med samma period 2023
  • Det försämrade resultatet under perioden förklaras huvudsakligen av att bolaget under 2023 redovisade återföring av tidigare gjorda reserveringar som övrig intäkt, vilka uppgick till 365 KSEK
  • Koncernens nettoresultat per aktie uppgick till -0,05(-0,04) SEK
  • Koncernens egna kapital per aktie uppgick till -0,01 (0,12) SEK

VERKSAMHETEN UNDER JANUARI-JUNI 2024

Ogun State Government (Nigeria)

Som tidigare har meddelats har inspelning av TV-programmet Football Dreamz blivit kraftigt  försenad, beroende på delstatsvalet under andra kvartalet 2023 och dess konsekvenser med överklaganden samt tillsättning av guvernör, kommissionärer mm.

Under första kvartalet 2024 fick Nexar en inbjudan till möte för att träffa den nytillsatta Kommissionären för sport och hans departement för och gå igenom gällande avtal, betalning och uppstart av inspelningen av Football Dreamz i Abeokuta, Ogun State.

Under april träffade Nexar den nytillsatta Kommissionären för sport utveckling i Ogun State Government och hans nya departement för att gå igenom gällande avtal, betalning och uppstart av inspelningen av Football Dreamz i Abeokuta, Ogun State. Parterna är överens om att upprätta uppdaterad projekt plan och att Ogun State verkställer betalning under andra kvartalet för uppstart av inspelning under tredje kvartalet enligt avtal.

Optionsavtal med Say N See

Nexar Group ingick den 1 december 2023 ett exklusivt optionsavtal med Tv-Mediabolaget Say N See med säte i Abu Dahbi, Förenade Arabemiraten. Say N See, är holdingbolag till Charisma Group, charisma-group.tv, det ledande innovativa tv-mediebolaget i Mellanöstern.

Optionsavtalet innebär att Nexar Group ger Say N See möjligheten att under tre månader förvärva rättigheterna till Nexars tv-reality format Football Dreamz på arabiska i 23 länder runtom i Mellanösterna samt norra delen av Afrika.

I nämnda territorium finns en befolkning på närmare 500 miljoner med ett stort och växande fotbollsintresse. Saudiarabien och UAE driver fotbollsindustrin i hela regionen och där Football Dreamz skulle kunna bli en viktig plattform i att hitta och utveckla unga talangfulla spelare i framtiden.

Optionen avsåg en tid om tre månader, dvs fram till 1 mars 2024, vilket sedan har förlängts er, fram till 1 september. Ett klart intresse finns och konkreta diskussioner pågår med förhoppning om att det kommer att utmynna i ett avtal inom den närmaste tiden.

Samarbete med ChromaWay

Plattformen African Legends är inom kort färdig att lanseras efter att medverkande legenderna har godkänt marknadsplan och olika aktiviteter som är kopplade till respektive legend. Plattformen lanseras med fyra legender, Nwankwo Kanu, Samuel Kuffour, Mark Fish och Geremi Njitap för att sedan lansera flera legender i block om 2-3 legender per månad.

Avtal med Stars of Egypt

Parterna har bestämt att pausa planerade fotbollsprogram och aktiviteter till senare i höst. Skälet till det är primärt att Nexar inte har möjlighet och resurser för att genomföra planerade scouting program.

Omvänd split av bolagets aktie

Styrelsen har åter gått igenom frågan om sammanslagning av aktier enligt tidigare beslut vid årsstämma den 28 juni. Med hänsyn till identifierade nackdelar föreslår styrelsen att en extra bolagstämma fattar beslut om att inte genomföra sammanslagningen.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Ogun State Government (Nigeria)

Situationen i Nigeria är mycket ekonomiskt ansträngd på grund av kraftigt höjda levnadskostnader på mat och drivmedel. Även tillgången till mat är begränsad och bristen på arbetstillfällen har resulterat i kraftiga protester i landet där människor kräver en förändring. Nationella protester och demonstrationer genomfördes under 10 dagar mellan den 1-10 augusti och genererade i kraftiga sammandrabbningar mellan demonstranter och polis. Detta resulterade i att undantagstillstånd utlystes i många delstater. Denna situation och osäkerhet i landet och i Ogun State har medfört att betalning för värdskapet för inspelningen inte är mottagen under andra kvartalet. Dock så har Ogun State Government meddelat vår advokat att betalning skall ske inom kort för att kunna säkerställa uppstart av inspelningen av Football Dreamz under tredje kvartalet.

Samarbete med ChromaWay

Plattformen African Legends lanseras den 15 september och har fokus på afrikansk fotboll. Genom plattformen skapas en handel med digitala samlarkort samlarkort, vilket skapar ökat fansengagemang samt möjliggör olika former av tävlingar och skapar intäkter till fotbollslegendernas olika insamlingsprojekt.

Nexar kontrakterar afrikanska fotbollslegender och tillför kvalitativt innehåll till African Legends i syfte att skapa intäktsrelaterade produkter och tjänster kopplade till varje enskild legend. African Legends lanseras initialt med fyra legender, Nwankwo Kanu, Samuel Kuffour, Mark Fish och Geremi Njitap för att sedan lansera ytterligare legender i block om 2-3 legender enligt lanseringsplan.

Nexar ser möjligheter till betydande intäkter genom plattformen African Legends där Nexar erhåller 25 % av intäkterna som genereras genom försäljning av digitala samlarkort, speciella fotbollsminnen med verkliga förmåner för fansen och tävlingar.

Dessutom skapas medel för finansiering till insamlingsprojekt för legendernas olika sport- och sociala projekt, som till exempel att anlägga fotbollsplaner, starta fotbollsskolor, skaffa skolmaterial, hälsoprogram genom Kanu Heart foundation och bygga sjukhus.

KOMMENTARER TILL FINANSIELL INFORMATION

Omsättning och resultat

Under perioden april-juni 2024 uppgick koncernens intäkter till 27 (0) KSEK.

Koncernens nettoresultat under perioden var -784 (-712) KSEK, en försämring med 72 KSEK.

För perioden januari-juni uppgick koncernens intäkter till 73 () och nettoresultatet blev -1 603 (-1 034) KSEK.

Moderbolaget

Moderbolagets totala intäkter under januari-juni uppgick till 73 (365) KSEK, där bolaget under 2023 redovisade återföring av tidigare gjorda reserveringar på 365 KSEK. Nettoresultatet uppgick till -1 240 (-616) KSEK.

Finansiering

Bolaget har under perioden erhållit lån från närstående personer och tillika större aktieägare på totalt 200KSEK. Bolaget hade per den 30 juni utestående lån från närstående på 1 100 KSEK.

Det egna kapitalet per den 30 juni 2024 uppgick i koncernen till -243 KSEK och i moderbolaget till 7 356 KSEK.

Kommande rapporttillfällen avseende 2024

Delårsrapport januari-september             22 november 2024

Bokslutskommuniké                                 20 februari 2025

Styrelsen den 30 augusti 2024

Rapporten bifogas i sin helhet.

Denna information är sådan information som Nexar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024. För mer information, besök www.nexargroup.se, eller kontakta:

Joachim Kamph, VD, [email protected]

Anders Petersen, CFO, [email protected]

Om Nexar Group

www.nexargroup.se

Få löpande information från Nexar Group via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn NXAR ISIN-kod SE0009346109

Joachim Kamph CEO [email protected] +46 (0)70 995 63 83