DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2024

JANUARI - MARS 2024

• Koncernens intäkter uppgick under perioden till 46 (103) KSEK
  • Koncernens nettoresultat uppgick under perioden till -819 (-322) KSEK, vilket motsvarar en försämring med 539 KSEK i jämförelse med samma period 2023
  • Koncernens nettoresultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,01) SEK
  • Koncernens egna kapital per aktie uppgick till 0,02 (0,10) SEK

VERKSAMHETEN UNDER JANUARI-MARS 2024

Ogun State Government (Nigeria)

Som tidigare har meddelats har inspelning av Tv programmet Football Dreamz blivit kraftigt  försenad, beroende på delstatsvalet under andra kvartalet 2023 och dess konsekvenser med överklaganden samt tillsättning av guvernör, kommissionärer mm.

Under första kvartalet fick Nexar en inbjudan till möte för att träffa den nytillsatta Kommissionären för sport och hans departement för och gå igenom gällande avtal, betalning och uppstart av inspelningen av Football Dreamz i Abeokuta, Ogun State. Se vidare under Händelser efter periodens utgång nedan.

Optionsavtal med Say N See

Nexar Group ingick den 1 december 2023 ett exklusivt optionsavtal med Tv-Mediabolaget Say N See med säte i Abu Dahbi, Förenade Arabemiraten. Say N See, är holdingbolag till Charisma Group, charisma-group.tv, det ledande innovativa tv-mediebolaget i Mellanöstern.

Optionsavtalet innebär att Nexar Group ger Say N See möjligheten att under tre månader förvärva rättigheterna till Nexars tv-reality format Football Dreamz på arabiska i 23 länder runtom i Mellanösterna samt norra delen av Afrika.

I nämnda territorium finns en befolkning på närmare 500 miljoner med ett stort och växande fotbollsintresse. Saudiarabien och UAE driver fotbollsindustrin i hela regionen och där Football Dreamz skulle kunna bli en viktig plattform i att hitta och utveckla unga talangfulla spelare i framtiden.

Optionen avsåg en tid om tre månader, dvs fram till 1 mars 2024 och har sedan förlängts ytterligare tre månader, fram till 1 juni. Ett klart intresse finns och konkreta diskussioner pågår med förhoppning om att det kommer att utmynna i ett avtal inom den närmaste tiden.

Samarbete med ChromaWay

Plattformen African Legends är inom kort färdig att lanseras efter att medverkande legenderna har godkänt marknadsplan och olika aktiviteter som är kopplade till respektive legend. Plattformen lanseras med fyra legender, Nwankwo Kanu, Samuel Kuffour, Mark Fish och Geremi Njitap för att sedan lansera flera legender i block om 2-3 legender per månad.

Avtal med Stars of Egypt

Parterna har bestämt att pausa planerade fotbollsprogram och aktiviteter till senare i höst. Skälet till det är primärt att Nexar inte har möjlighet och resurser för genomföra planerade scouting program.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Ogun State Government (Nigeria)

Under april har Nexar träffat den nytillsatta Kommissionären för sport utveckling i Ogun State Government och hans nya departement för att gå igenom gällande avtal, betalning och uppstart av inspelningen av Football Dreamz i Abeokuta, Ogun State. Parterna är överens om att upprätta uppdaterad projekt plan och att Ogun State verkställer betalning under andra kvartalet för uppstart av inspelning under tredje kvartalet enligt avtal.

Moderbolaget

Moderbolaget intäkter uppgick till 46 KSEK (346) och nettoresultatet till -662 KSEK (98).

KOMMENTARER TILL FINANSIELL INFORMATION

Omsättning och resultat

Under perioden januari-mars 2024 uppgick koncernens intäkter till 46 (103) KSEK.

Koncernens nettoresultat under perioden var -819 (-322) KSEK, en försämring med 497 KSEK, huvudsakligen hänförlig återföringen av tidigare gjorda reserver under 2023 på 365 KSEK.

Finansiell ställning

Koncernens kassaflöde uppgick under kvartalet till -127 (18) KSEK.

Bolaget har under perioden erhållit lån från närstående personer och tillika större aktieägare på totalt 200 KSEK. Per den 31 mars uppgick utestående lån från närstående på totalt 1 100 KSEK.

Investeringar

Bolaget har under hösten investerat 0 (0) KSEK avseende TV-formatet Football Dreamz.

Redovisningsprinciper

Rapporten är upprättad enligt (1995:1554) Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Koncern-redovisningen omfattar Nexar Group AB (publ) samt dotterbolaget Nexar Football AB.

Denna rapport har inte granskats av Bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen avseende 2024

Delårsrapport januari-juni                           30 augusti 2024

Delårsrapport januari-september                22 november 2024

Bokslutskommuniké                                   20 februari 2025

Styrelsen 21 maj 2024

Rapporten bifogas i sin helhet.

Denna information är sådan information som Nexar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj 2024. För mer information, besök www.nexargroup.se, eller kontakta:

Joachim Kamph, VD, [email protected]

Anders Petersen, CFO, [email protected]

Om Nexar Group

www.nexargroup.se

Få löpande information från Nexar Group via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn NXAR ISIN-kod SE0009346109

Joachim Kamph CEO [email protected] +46 (0)70 995 63 83