REG

Kopparbergs Bryggeri i samarbete med Budweiser Brewing Group i Storbritannien.

Kopparbergs Bryggeri har idag ingått ett flerårigt avtal med Budweiser Brewing Group UK som är en del av AB InBev, världens största ölproducent med varumärken så såsom Budweiser, Corona och Stella Artois. Kopparbergs Cider är ett av de största cidervarumärkena i världen och det mest älskade cidervarumärket i Storbritannien och kompletterar därmed den befintliga varumärkesportföljen väl.

Samarbetet innebär att Budweiser Brewing Group ska distribuera och sälja Kopparbergs Ciderprodukter, både på flaska och fat, på On Trade (pubar och restauranger) i Storbritannien.

Avtalet ger Kopparbergs Bryggeri en möjlighet att genom Budweiser Brewing Groups starka distributionsnätverk komma ut på betydligt fler pubar och restauranger än idag.

-"Vi är mycket glada över att vi får möjlighet att samarbeta med Budweiser Brewing Group som har en stark ställning på bryggerimarknaden. Deras breda portfölj av varumärken och omfattande distributionsnätverk kommer att ge oss möjlighet att nå ut till fler nya kunder och öka vår försäljning.  Tillsammans kommer vi att kunna driva kategoritillväxt och ge kunder och konsumenter en ökad tillgängligheten till våra produkter", säger Peter Bronsman, VD Kopparberg Bryggeri AB.

Så här säger Brian Perkins, President Budweiser Brewing Group om samarbetet: -"Vi är stolta över att kunna erbjuda våra konsumenter i Storbritannien starka och populära varumärken och är övertygade om att vi genom att göra Kopparberg mer tillgängligt på pubar och i restauranger kommer att skapa kategoritillväxt samt ge konsumenterna tillgång till ett bredare utbud. Premiumsegmentet av smaksatt cider är spännande och genom att detta svenska, mycket omtyckta varumärke blir mer tillgängligt på den brittiska pub och restaurangmarknaden kommer det att skapa ytterligare värde för kunder och konsumenter."

För vidare information kontakta:

Jaana Bohman, Kopparbergs Bryggeri AB, [email protected]

Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB +46 (0) 705 679 657

OM KOPPARBERGS BRYGGERI

Kopparbergs Bryggeri AB producerar, säljer och distribuerar öl, cider, vin, spritdrycker, läskedrycker och vatten.

Mer information om bolaget finns på www.kopparbergs.se.

Denna information är sådan information som Kopparbergs Bryggeri AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s

marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2024, kl.08:30 CET.

Pressmeddelande.pdf

Om Kopparbergs Bryggeri

www.kopparbergs.se
Mat och dryck

Få löpande information från Kopparbergs Bryggeri via e-post.

Marknad Nordic SME Kortnamn KOBR-B ISIN-kod SE0000500779